Ο Στάθης Ιντζές επανέρχεται λογοτεχνικά με ένα αφήγημα που αρθρώνεται σπονδυλωτά, μέσα από μια πορεία και μέθοδο σύνθεσης που προκρίνει τη σύνδεση των επιμέρους στοιχείων σε ένα ενιαίο όλον το οποίο, κατά παράδοξο τρόπο, εξασφαλίζει τη συνέχεια και την ενότητά του χάρη ακριβώς σε αυτές τις ρωγμές που διατρέχουν το εσωτερικό του. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα επιλογή, που αποκαλύπτει πολλά για τις κατευθύνσεις στις οποίες κινείται η σύγχρονη αφηγηματική πεζογραφία, για τις τάσεις και τις νέες προτάσεις που ποικίλλουν το πεδίο της και δείχνουν τον τρόπο με τον οποίο τα λογοτεχνικά γένη διευρύνουν –αισθητά πια– και παραλλάσσουν τους όρους και τα όρια μέσα στα οποία κινείται η συγγραφή. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, μάλιστα, το ενδιαφέρον οξύνεται ακόμα περισσότερο λόγω της διαφορετικής γλώσσας στην οποία είναι γραμμένα τα επιμέρους κείμενα· μια γλώσσα που έχει στο ένα της άκρο την περιγραφική καθαρεύουσα και στο άλλο μια ρέουσα, απλή δημοτική. Το δίπολο αυτό δεν δημιουργεί μονάχα μια γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν, μια σύζευξη του χάσματος που υφίσταται ανάμεσά τους, αλλά και μια προσέγγιση δύο λογοτεχνικών περιφερειών από τις πιο απομακρυσμένες μεταξύ τους. Έτσι, η καθαρεύουσα πλάι στη δημοτική φαντάζει πιο οικεία, πιο προσπελάσιμη ενώ, αντίστροφα, η δημοτική πλάι στην καθαρεύουσα παίρνει κάτι από το ύφος και το ύψος της. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα επιλογή, που αποκαλύπτει πολλά για τις κατευθύνσεις στις οποίες κινείται η σύγχρονη αφηγηματική πεζογραφία. Ο τίτλος του βιβλίου, Το έβδομο θύμα, είναι δάνειο από την ομώνυμη ταινία του 1948 που σκηνοθέτησε ο Μαρκ Ρόμπσον και συνδέεται με την αφήγηση τόσο σε πρώτο, επιφανειακό, όσο και σε βαθύτερο επίπεδο. Πρόκειται για το έργο που παρακολουθεί ο νεαρός ήρωας του έργου –την προβολή του οποίου δεν ολοκληρώνει, προκειμένου να προλάβει το τρένο που φεύγει για την πρωτεύουσα– και το οποίο συνδέεται με το αφήγημα του Ιντζέ πάνω στη βάση της ατμόσφαιρας μυστηρίου και τρόμου που διαμορφώνει. Η συρραφή των αποσπασμάτων εντείνει το κλίμα αυτό, καθώς είναι πολύ περισσότερα αυτά που υπονοούνται από αυτά που λέγονται· πολύ περισσότερα αυτά που υποκρύπτονται παρά αυτά που εξέρχονται στην επιφάνεια. Η ταλάντευση μάλιστα του κειμενικού υλικού σε ένα ευρύ φάσμα, που έχει στο ένα άκρο του τη ρεαλιστική δημοσιογραφική καταγραφή και στο άλλο τη φανταστική διήγηση, οδηγεί τον αναγνώστη σε ένα πεδίο συνύφανσης του πραγματικού με το μη πραγματικό, έτσι που αυτός να τοποθετείται απέναντι στην παραδοξότητα της ζωής η οποία μοιάζει πολλές φορές να εξέρχεται από μια φαντασία πλούσια και οργιώδη. Έτσι, τα διάφορα στιγμιότυπα, οι σκηνές και τα επεισόδια που συγκροτούν τον σκελετό του βιβλίου εντάσσονται σε μια ιδιαίτερη περιοχή, εκεί όπου το πραγματικό έχει μπολιαστεί με το φανταστικό, το παραμυθιακό, το ονειρώδες, έτσι που τα όρια μεταξύ τους όχι μόνο να είναι ρευστά αλλά και δυσδιάκριτα. Θα μπορούσε κάποιος να δει και να διαπιστώσει εδώ μια σύνδεση με τις διάφορες λαϊκές αφηγήσεις που είχαν στον πυρήνα τους ένα αληθινό γεγονός, το οποίο όμως συμπληρωνόταν και εμπλουτιζόταν με λεπτομέρειες-γεννήματα της φαντασίας των ανθρώπων. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η εναλλαγή των αφηγηματικών φωνών στο βιβλίο, που επίσης παρουσιάζει μια μεγάλη ποικιλία, καθώς κινείται ανάμεσα στην πλήρη αποστασιοποίηση και την πλήρη ταύτιση, με τον κεντρικό ήρωα άλλοτε να αναλαμβάνει την αφήγηση σε πρώτο πρόσωπο και να εξέρχεται σε πρώτο πλάνο και άλλοτε να αποσύρεται εντελώς για να προκριθεί μια δημοσιογραφικού τύπου αφήγηση, που σφραγίζεται από την αντικειμενικότητα και την αλήθεια. Η περιήγηση αυτή στις διάφορες αφηγηματικές εκδοχές αποκαλύπτει την πολυμορφία που μπορεί να προσλάβει ο αφηγηματικός λόγος, το πολυδιάστατο και πολυδύναμο της φύσης και της λειτουργίας του. Η επιλογή μάλιστα αυτή, καθώς συνδυάζεται με τον ιδιαίτερο χειρισμό του χρόνου, ο οποίος σπάει και διαιρείται σε πολλά επίπεδα, διαμορφώνει ένα ιδιαίτερα πυκνό και σφιχτοδεμένο αποτέλεσμα που εγείρει απαιτήσεις εγρήγορσης από τον αναγνώστη, προκειμένου αυτός να αντιληφθεί αυτόν τον κατακερματισμό σαν πρόκληση και πρόσκληση για την ανασύνθεση και την επαναδιαμόρφωση του προσφερόμενου υλικού σε μια ενότητα, μια ολότητα, έναν κόσμο. Ταυτόχρονα όμως αποτελεί και μια πρόκληση για την εστίαση στο επιμέρους, το μικρό και το αποσπασματικό, που πολλές φορές κλείνει μέσα του νοήματα πολλαπλάσιας αξίας και εμβέλειας από αυτά που ίσως θα αναλογούσαν στην έκτασή του. Τα νοήματα αυτά εν προκειμένω συσπειρώνονται και συγκροτούνται γύρω από τον «μοιραίο» δεσμό της ανθρώπινης ύπαρξης με το άδηλο, το απροσδόκητο, το ξαφνικό που σφραγίζει τη ζωή. Πρόκειται για την αποδοχή και τη συμφιλίωση με το αδιανόητο, με αυτό που έρχεται απρόσκλητο για να ανατρέψει ή να σταματήσει τη φυσική ροή των πραγμάτων. Ταυτόχρονα όμως πρόκειται και για την κατάφαση σε εκείνο το κομμάτι της ζωής που διασώζει τη στιγμή ως τμήμα της συνέχειας και, ακριβώς επειδή αυτή ακυρώνεται, διασώζει την ίδια τη συνέχεια. Μέσα σε αυτό το «παιχνίδι» με το αποσπασματικό και το συνεχές, λοιπόν, επιλέγει να εμπλακεί ο ήρωας του βιβλίου αυτού που –όχι τυχαία– είναι ένας έφηβος, αλλά και ο ίδιος ο συγγραφέας που διαθέτει στον ίδιο βαθμό τη γνώση και τη φαντασία, ώστε να μπορεί να συμπληρώνει και να υποκαθιστά τη μία με την άλλη. Το έβδομο θύμα Ένα σπονδυλωτό αφήγημα Στάθης Ιντζές Ενύπνιο σ. 88 ISBN: 978-618-5551-80-3 Τιμή: 7,77€ Η Ευσταθία Δήμου είναι φιλόλογος και συγγραφέας. Άλλα κείμενα: *Αναδημοσίευση άρθρου στο πλαίσιο της συνεργασίας του Θεαθήναι με το Diastixo.gr
0 Comments
Leave a Reply. |
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
March 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
csmediagr0@gmail.com
theathinaiart@gmail.com
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος