της Λίλας Παπαπάσχου Απ’ ότι όλα δείχνουν, υπάρχουν πολλοί λόγοι - και φέτος - για να επισκεφτεί κανείς τον Πολυχώρο Vault, ένας από τους οποίους είναι σίγουρα η πολυσυζητημένη παράσταση «Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού η Διάφανη», που παρουσιάζεται ήδη από πέρυσι, στο πλαίσιο του θεατρικού project «Ο γιος μου…», σε κείμενο-σκηνοθεσία Περικλή Μοσχολιδάκη, με την εκπληκτική Μάγδα Κατσιπάνου στον ομώνυμο ρόλο. Η ταλαντούχα ηθοποιός δίνει ένα πραγματικό ρεσιτάλ ερμηνείας, σκιαγραφώντας το πορτραίτο μίας πολύ ενδιαφέρουσας και πολυδιάστατης, μέσα στην απλότητά της, προσωπικότητας που καθόρισε σε μεγάλο βαθμό την ψυχοσύνθεση, αλλά και το έργο, του μεγάλου μας εθνικού ποιητή, Διονυσίου Σολωμού. Ο Περικλής Μοσχολιδάκης συνέγραψε ένα πυκνό, αλλά καθόλου φλύαρο κείμενο, με πολλά ιστορικά, κοινωνικοπολιτικά, πολιτισμικά και ηθογραφικά στοιχεία και παράλληλα το σκηνοθέτησε με βαθιά (επί)γνώση της ιστορικής περιόδου, των γεγονότων που στιγμάτισαν τόσο τη ζωή της ηρωίδας του, όσο και του ίδιου του ποιητή και κυρίως με ειλικρινή πρόθεση να αναδείξει τον εσωτερικό κόσμο μιας ταλαιπωρημένης, αλλά περήφανης, γυναίκας που «πουλήθηκε» - κυριολεκτικά και μεταφορικά – σχεδόν από όλους όσους αγάπησε και είδε τη ζωή της να κρεμιέται στα "μανταλάκια"... Οι εκμυστηρεύσεις της Αγγέλικας Νίκλη – Σολωμού αποκαλύπτουν έμμεσα, σε πολλές περιπτώσεις και άμεσα, άγνωστες και ίσως λιγότερο κολακευτικές πτυχές της προσωπικότητας ενός από τους σημαντικότερους Έλληνες λογοτέχνες. Του ποιητή που έντυσε με τους στίχους του τον Εθνικό Ύμνο της Ελλάδας. Η Μάγδα Κατσιπάνου ήταν καθηλωτική στο ρόλο της μητέρας του εθνικού μας ποιητή Τα έργα και οι ημέρες του Διονύσιου Σολωμού – αλλά και ενός ολόκληρου έθνους με επίκεντρο τα Επτάνησα εκείνης της ταραγμένης περιόδου – ζωντανεύουν μέσα από τα μάτια της μητέρας του εθνικού μας ποιητή και εμείς θελήσαμε να μάθουμε περισσότερα μιλώντας με τον σκηνοθέτη της παράστασης σχετικά με την πηγή της έμπνευσής του, την επιλογή της πρωταγωνίστριάς του, αλλά και για το κατά πόσο περίμενε η παράσταση να τύχει τόσο θερμής υποδοχής από κοινό και κριτικούς. Ας δούμε τι μας είπε ο ίδιος: Επιλέξατε να μας αφηγηθείτε μέσω του πολύ επιτυχημένου project του Πολυχώρου Vault «Ο γιος μου…» την πολυτάραχη ιστορία της μητέρας του εθνικού μας ποιητή Διονυσίου Σολωμού.. Από πού αντλήσατε τις πληροφορίες σας για την Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού – τη Διάφανη - και την σχέση της με τον Σολωμό; Οι πληροφορίες που έχουμε για την Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού είναι λίγες. Αυτοί που μετά τον θάνατο του Ποιητή έθεσαν το έργο του Σολωμού σε επιτροπεία ,θέλησαν να αποκρύψουν ουσιώδη στοιχεία της ζωής του Ποιητή για να τον αποδώσουν στο Ελληνικό Έθνος χωρίς «ψεγάδια». Μελέτησα τον βίο του Διονύσιου Σολωμού ,προσπαθώντας να διασταυρώσω συχνά αντικρουόμενες πληροφορίες ,μελέτησα πολλές μελέτες και αρχεία για τον Ποιητή ,επιστολές και σωζόμενα έγγραφα κι έπειτα έγραψα το έργο προσθέτοντας τα σημεία που αποσιώπησε η Ιστορία ,σύμφωνα με τα δικά μου συμπεράσματα που προήλθαν από την έρευνα . Επιλέξατε για πρωταγωνίστρια μία εξαιρετικά ταλαντούχα ηθοποιό η οποία έγινε ευρύτερα γνωστή μέσα από την ερμηνεία της σε αυτήν την παράσταση. Η Μάγδα Κατσιπάνου ήταν η αρχική σας επιλογή; Ναι ..Η Μάγδα Κατσιπάνου ήταν η αρχική μου επιλογή .Υπήρξε μαθήτρια μου, επί σειρά ετών στη Σχολή, είχα εκτιμήσει εξ αρχής τις ικανότητες της και όταν ανέλαβα τη συγγραφή και τη σκηνοθεσία του έργου ,χωρίς δεύτερη σκέψη, επέλεξα για τον ρόλο τη Μάγδα και η επιλογή μου με δικαίωσε απολύτως. Η παράσταση σημείωσε τεράστια επιτυχία και μετά από επαναλαμβανόμενα sold out, πήρε νέα παράταση. Κατά τη γνώμη σας γιατί έχει τόσο μεγάλη απήχηση στον κόσμο; Πράγματι η παράσταση μας σημειώνει τεράστια επιτυχία! Νομίζω ότι το έργο που αγγίζει Ιστορία και Ποίηση, πάθη και αγωνίες, Πατρίδα και Ελευθερία, Γυναίκα και Έρωτα, σε συνδυασμό με την επιλογή των συντελεστών, ,έφερε το αποτέλεσμα αυτό .Η εξαιρετική ερμηνεία της Μάγδας Κατσιπάνου ,τα ωραία Σκηνικά και Κοστούμια που δημιούργησε ο Μάριος Βουτσινάς ,η παρουσία του βιολοντσέλου επί σκηνής, η ερμηνεία του τσελίστα Κωνσταντίνου Χίνη και η λιτή σκηνοθεσία που ανέδειξε λόγο και ερμηνεία, συνετέλεσαν και συντελούν στη μεγάλη επιτυχία του έργου . Υπάρχει στα άμεσα σχέδια σας μια περιοδεία της παράστασης στην υπόλοιπη Ελλάδα, προκειμένου να δοθεί η ευκαιρία και σε ένα ευρύτερο κοινό, πέραν του αθηναϊκού, να την απολαύσει; Ήδη η παράσταση μας έχει παιχτεί με πολύ μεγάλη επιτυχία στο Φεστιβάλ των Βράχων στον Βύρωνα ,στο Λονδίνο ,στη Ζάκυνθο ,τη γενέτειρα του Διονύσιου Σολωμού , στο ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου Επί του παρόντος ετοιμάζεται το πρόγραμμα της περιοδείας και σε άλλες πόλεις, το οποίο και θα ανακοινωθεί σύντομα. Ο συγγραφέας του έργου και σκηνοθέτης της παράστασης Περικλής Μοσχολιδάκης με τη "μούσα" του Μάγδα Κατσιπάνου Παρακολουθώντας με προσήλωση και γνήσιο ενδιαφέρον τη «σμιλεμένη», έως την τελευταία λεπτομέρεια, παράσταση του Περικλή Μοσχολιδάκη, θαυμάσαμε την πληθωρική, συναισθηματικά γενναιόδωρη, αισθαντική και ταυτόχρονα απόλυτα συνεπή υποκριτικά Μάγδα Κατσιπάνου, να χειρίζεται τον ιδιωματικό λόγο του κειμένου με απαράμιλλη άνεση και να μας ταξιδεύει πίσω σε μια εποχή κατά την οποία η γυναίκα – ήδη από την παιδική της ηλικία – αποτελούσε προϊόν αγοραπωλησίας. Ο νόμος μάλιστα «συγκάλυπτε» τον αγοραστή-ενήλικα, ο οποίος την μεταχειρίζονταν κατά το δοκούν, σαν μια άψυχη και χωρίς συναισθήματα κούκλα, που ζει και αναπνέει για να ικανοποιεί τις όποιες ορέξεις του., παραμένοντας κοινωνικά αόρατη. Μια ανήλικη «μαντενούτα» (δηλαδή ερωμένη, αγαπητικιά κλπ) που δεν δικαιούται να έχει άποψη και είναι καταδικασμένη να βλέπει τον κόσμο μέσα από την τζαμαρία, κάτι που στην περίπτωση της Αγγέλικας Νίκλη Σολωμού δεν συνέβη, γιατί παρόλο που δεν μορφώθηκε, διέθετε σπάνια ευαισθησία και καλλιέργεια ψυχής, βρίσκοντας το θάρρος να διεκδικήσει τα δικαιώματά της, πληρώνοντας βέβαια και το ανάλογο τίμημα. Είχαμε τη χαρά να συνομιλήσουμε και με τη Μάγδα Κατσιπάνου, η οποία μας αποκάλυψε τη δική της αλήθεια σε σχέση με το έργο και όσα πραγματεύεται, για το ρόλο της, αλλά και για την επί σκηνής σύμπραξή της με τον τσελίστα Κωνσταντίνο Χίνη. Ας δούμε όμως τι είπε στο Θεαθήναι: Στη σκηνή του Πολυχώρου Vault μεταμορφώνεστε– σε βαθμό μη αναγνωρισιμότηας – στη μητέρα του εθνικού μας ποιητή Διονύσιου Σολωμού, μια γυναίκα ταλαιπωρημένη, αλλά περήφανη και δυναμική μέσα στην ευθραυστότητά και τις αντιξοότητες της ζωής της. Ήταν δύσκολο για σας να την προσεγγίσετε; Και αυτή ακριβώς είναι η μαγεία της τέχνης της υποκριτικής για ένα ηθοποιό, το ότι μπορεί και μεταμορφώνεται, με μαγικό πολλές φορές τρόπο, πάνω στη σκηνή. Όταν πήρα στα χέρια μου για πρώτη φορά το υπέροχο κείμενο που έγραψε ο Περικλής Μοσχολιδάκης και άρχισα να σκιαγραφώ την προσωπικότητα αυτής της γυναίκας, δεν σας κρύβω ότι βρήκα πολλά στοιχεία από εμένα. Στοιχεία που αφορούσαν κάποια από τα βιώματά μου, από το χαρακτήρα μου, από την ψυχοσύνθεσή μου. Και όπως μου αποκάλυψε εκ των υστέρων ο σκηνοθέτης μου, γράφοντάς το είχε στο μυαλό του εμένα, που με ήξερε πάρα πολύ καλά, διότι υπήρξα μαθήτριά του και κάποια στοιχεία της μυθοπλασίας του, έχουν να κάνουν με την ιδιοσυγκρασία μου. Οπότε δεν μπορώ να πω ότι δυσκολεύτηκα ιδιαίτερα. Άλλωστε οι ρόλοι πολλές φορές είναι μια καλή αφορμή να πεις πράγματα για τη ζωή σου και να βάλεις το δικό σου προσωπικό στίγμα. Αυτό που εντυπωσιάζει ιδιαίτερα στην ερμηνεία σας είναι και ο τρόπος που χειριστήκατε τον ιδιωματικό λόγο του συγγραφέα, που εκτός τις όποιες αντικειμενικές δυσκολίες του διαθέτει και πολύ χιούμορ, σε κάποιες δε περιπτώσεις…εντελώς μαύρο…Δουλέψατε πολύ με τον σκηνοθέτη σας πάνω σε αυτό το κομμάτι; Ο Περικλής έγραψε ένα μοναδικό κείμενο, που διαθέτει μια πολύ ενδιαφέρουσα ποικιλία γραφής, δίνοντας έτσι και σε εμένα τη δυνατότητα να ξετυλίξω τις υποκριτικές μου εναλλαγές και να μεταφέρω στο θεατή μια παλέτα συναισθημάτων. Αυτό που δουλέψαμε πολύ με το σκηνοθέτη μου, ήταν ακριβώς αυτό, μέσα από το ρυθμό μου και την ερμηνεία μου, να μεταφέρουμε στο θεατή μια σωρεία συναισθημάτων σε τέτοιο σημείο που, να μην ξέρει τι να κάνει, να κλάψει ή να γελάσει; Η επτανησιακή διάλεκτος, που γράφτηκε τόσο εύκολα από τον Περικλή, χωρίς να έχει καμία καταγωγή από τα Επτάνησα, όχι μόνο δεν μας δυσκόλεψε, αλλά αντιθέτως, βοήθησε πολύ στην ποιητική και ρεαλιστική μεταφορά των ιστορικών και κοινωνικοπολιτικών γεγονότων της εποχής εκείνης. Η παράσταση πέρα από τη μουσικότητα του λόγου διαθέτει και ζωντανή μουσική. Μιλήστε μας λίγο για τον αξιόλογο μουσικό που σας συνοδεύει και κατά πόσο αυτή η σκηνική σας σχέση ενίσχυσε την ατμόσφαιρα της παράστασης. Ο Κωνσταντίνος Χίνης, ο τσελίστας της παράστασης, είναι ένας από τους πιο σπουδαίους μουσικούς που έχω γνωρίσει. Αγαπάει πολύ την τέχνη του την οποία δεν σταματάει να αναζητεί και να ψάχνει μέσα από τη συνεχή εκπαίδευση και εξάσκηση. Από τις πρώτες πρόβες κατάλαβε και πραγματοποίησε άψογα αυτό που του ζήτησε ο σκηνοθέτης, δηλ. ένας συνεχής διάλογος του τσέλου με το λόγο, μια αντιστικτική μορφή υποκριτικής και μουσικής, τα οποία να συνδιαλέγονται και να επικοινωνούν πάνω στη σκηνή. Κάτι που νομίζω ότι βγαίνει στην παράστασή μας και αυτή η μεταξύ μας σχέση βοηθά εξαιρετικά στην ατμόσφαιρα του έργου, στην αισθητική της εποχής αλλά και στην ρεαλιστική και ταυτόχρονα ποιητική απόδοση των γεγονότων και των προσώπων. Η Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού κακοποιήθηκε ως παιδί και μάλιστα με τις ευλογίες του νόμου.. Σε σχέση με το δικό μας σήμερα τι έχει να μας διδάξει η ιστορία της, με δεδομένο ότι δυστυχώς η κακοποίηση των παιδιών είναι ένα ζήτημα διαχρονικό και πάντα επίκαιρο; Αυτό ακριβώς που λέτε. Η ιστορίας της τόσο διαχρονική αλλά και τόσο επίκαιρη, έρχεται στο σήμερα για να προβληματίσει, αλλά και να ταρακουνήσει τη δική μας ουδετερότητα και ίσως απάθεια, που επιτρέπουμε ακόμη στην εποχή μας να συμβαίνουν τέτοια τραγικά περιστατικά κακοποίησης, σε πολλές δυστυχώς χώρες του πλανήτη μας. Η Αγγέλικα υπήρξε μια δυναμική γυναίκα, μια καπετάνισσα, της οποίας η δύναμη και η θέληση της ψυχής της ήταν σε τόσο υψηλά επίπεδα που τη βοήθησαν να αντέξει και να μείνει στη ζωή και αυτό ακριβώς το μάθημα ζωής μας διδάσκει, όπως χαρακτηριστικά λέει στο τέλος του έργου: «…Να ξεπλύνω την πληγή, να γυρίσω και πάλαι πίσω στη ζωή…». Πως θα περιγράφατε τη σχέση της με τον γιο της Διονύσιο Σολωμό; Γιατί πιστεύετε ότι υπήρξε τόσο σκληρός και απόλυτος μαζί της; Υπήρξε μια ισχυρή σχέση λατρείας ανάμεσα σε μάνα και γιο Και θεωρώ ότι είναι απολύτως φυσιολογικό να δημιουργούνται τέτοιοι έντονοι δεσμοί ανάμεσα σε μια μάνα – κορίτσι που μεγάλωσε ουσιαστικά και η ίδια μαζί με το γιο της, ως «…μάνα, κ’ αδερφή και φίλη και προστάτις..». Όλη της την αγάπη και την αφοσίωση την έδωσε στον πρωτότοκό της γιο, αφού η οικογένειά της την είχε ξεχάσει και ο Κόντες Σαλαμών την χειριζόταν σαν μια κούκλα πάνω στην οποία ικανοποιούσε τις επιθυμίες του. Αναμενόμενο λοιπόν ήταν, ο Διονύσιος, να νοιώσει πληγωμένος και προδομένος από την αγάπη της μητέρας του, όταν εκείνη προτίμησε να πάρει στο δικαστήριο το μέρος του τρίτου της παιδιού, του πιο αδύναμου. Αυτό δεν μπόρεσε να της το συγχωρέσει ποτέ και η σχέση αυτή λατρείας, δυστυχώς τελείωσε με τον χειρότερο τρόπο, την έλλειψη συγχώρεσης. Ο κόσμος αγάπησε την παράσταση, οι κριτικοί την αποθέωσαν και μετά από συνεχόμενα sold out συνεχίζετε ακάθεκτη να μαγεύετε το κοινό με την τόσο ολοκληρωμένη ερμηνεία σας. Θα θέλατε να πείτε κάτι - μέσω του Θεαθήναι – στους πολυάριθμους θεατές που έχουν ήδη παρακολουθήσει την παράσταση, αλλά και σ’ αυτούς που δεν έχουν προλάβει ακόμη να έρθουν στο VAULT; Θεωρώ ότι το «ευχαριστώ» είναι ανεπαρκές για να εκφράσει την ευγνωμοσύνη μου σε όλους αυτούς τους ανθρώπους, που έρχονται να δουν την παράστασή μας και την αγκαλιάζουν με τέτοια ζέστη, αγάπη και συγκίνηση. Τα λόγια τους, η αγκαλιά τους, τα δάκρυά τους, το θερμό τους χειροκρότημα, είναι για εμένα τα καλύτερα δώρα που θα μπορούσαν να μου προσφέρουν και τους ευχαριστώ ειλικρινά από τα βάθη της καρδιάς μου. Θα χαρώ πραγματικά πολύ να επικοινωνήσω αυτή την ιστορία, την αλήθεια της γυναίκας αυτής και με ακόμη περισσότερους θεατές και να μεταφέρω στην ψυχούλα τους μια μικρή, έστω, δόση συναισθημάτων και να καταφέρω να τους προβληματίσω και να τους συγκινήσω. Σας ευχαριστώ πολύ! Κι εμείς ευχαριστούμε πολύ τον Περικλή Μοσχολιδάκη, την Μάγδα Κατσιπάνου και τους υπόλοιπους συντελεστές αυτής της τόσο ξεχωριστής παράστασης, που με σεβασμό και τόλμη μαζί, νηφαλιότητα και ποιητικότητα μας έβαλαν στον κόσμο του Διονυσίου Σολωμού, γνωρίζοντάς μας τον άνθρωπο πίσω από τον ποιητή και συγκινώντας μας βαθιά και ειλικρινά, όπως μόνο ένα ποιοτικό καλλιτεχνικό έργο μπορεί… Οι υπέροχοι Μάγδα Κατσιπάνου και Κωνσταντίνος Χίνης αποθεώθηκαν από το κοινό Πόσο επηρέασε τη ζωή και το έργο του Διονυσίου Σολωμού η τραγική μοίρα της μητέρας του; Πόσο σημερινή και επίκαιρη είναι πάντα η κακοποίηση και ο εξευτελισμός μας γυναίκας; Πόσο γνωστά μας είναι τα γεγονότα και τα ήθη μιας εποχής που σημάδεψε την ιστορία του τόπου μας; *ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ Αγγέλικα Νίκλη Σολωμού η Διάφανη VAULT , Μελενίκου 26 (Ιερά οδός), Βοτανικός , Τηλ.: 2130356472 Κείμενο: Περικλής Μοσχολιδάκης Σκηνοθεσία: Περικλής Μοσχολιδάκης Ηθοποιοί Μάγδα Κατσιπάνου Φωνή Διονύσιου Σολωμού : Περικλής Μοσχολιδάκης Συντελεστές Μουσική : Κωνσταντίνος Χίνης Σκηνικά/ Κοστούμια: Μάριος Βουτσινάς Βιολοντσέλλο : Κωνσταντίνος Χίνης Σχεδιασμός Φωτισμού: Άκης Σαμόλης Φωτογραφίες : Χριστίνα Φυλακτοπούλου Παραγωγή: Πολυχώρος Vault Έως 26 Μαίου 2019 Σάββατο στις 19:00 Κυριακή στις 21:00 Διάρκεια 80' Εισιτήρια Γενική είσοδος: 12 ευρώ Μειωμένο: 10 ευρώ Φοιτητές / Μαθητές / Σπουδαστές / Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) / ΑμΕΑ / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) /Συνταξιούχοι Ατέλειες: 5 ευρώ Comments are closed.
|
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
July 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
[email protected]
[email protected]
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος