του Μιχάλη Λαγάνη Χριστούγεννα δίχως μελομακάρονα, κουραμπιέδες και δίπλες δε νοούνται. Μελωμενα η πιο στεγνά, με ολόκληρο ή σπασμένο το αμύγδαλο τα μελομακάρονα, ο κουραμπιές και οι διπλες βρισκονται πάντα στο γιορτινό τραπέζι και είναι το πιο συνηθισμένο δώρο σε επισκέψεις στα σπίτια συγγενών και φίλων . Τα τελευταία χρόνια μάλιστα οι Έλληνες καταναλωτές έχουν στραφεί και σε γλυκές επιλογές από το εξωτερικό όπως τα Strüdel (χριστουγεννιάτικο κέικ από την Αυστρία) και τον κορμό. Όσον αφορά στις τιμές που έχουν διαμορφωθεί στην αγορά αυτές κινούνται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, από 10 έως και 14 ευρώ το κιλό. Τα δε χριστουγεννιάτικα κέικ και στρούντελ ανάλογα με το μέγεθος, αφού πια σπάνια η κοστολόγηση πάει βάσει τιμής κιλού. Προς το παρόν πάντως ο καταναλωτής περιορίζεται σε δειγματοληπτικούς ελέγχους δοκιμάζοντας τα γλυκά και συγκρίνοντας τιμές, οι οποίες πάντως ελάχιστα διαφέρουν μεταξύ τους στα περισσότερα συνοικιακά αρτοποιία. Συνήθως η κίνηση στα φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία για την αγορά των εποχιακών γλυκών κορυφώνεται την παραμονή και ανήμερα των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς. Πάντα όμως υπάρχουν και οι εξαιρέσεις. Πελάτες οι οποίοι θέλουν να στείλουν γλυκά στο εξωτερικό ή την επαρχία και αγοράζουν από τώρα μεγάλες ποσότητες, αφού ειδικά ο κουραμπιές, αλλά και το μελομακάρονο, μπορούν να διατηρηθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα . Όπως λέει στο "Θεαθήναι" ο κ. Ηλίας Έξαρχος αρτοποιός και πρώην πρόεδρος του Πανελλήνιου Σωματείου Αρτοποιών οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν συναντούν προσφορές σε τιμές γλυκών αρκετά κάτω από τον μέσο όρο του κόστους αγοράς. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο κ. Έξαρχος «Η διαμόρφωση των τιμών αντιπροσωπεύει την ποιότητα των υλικών που χρησιμοποιούνται για την παρασκευή μελομακάρονων και κουραμπιέδων. Ειδικά για αυτές όπου οι τιμές είναι πολύ χαμηλές αφού το πιθανότερο είναι να μην έχουν χρησιμοποιηθεί υλικά α ποιότητας όπως πχ αντί κοινό βούτυρο αντί για βούτυρο γάλακτος που είναι απαραίτητο συστατικό στον κουραμπιέ». Όσο για το αιώνιο ερώτημα του σπασμένου ή ολοκλήρου αμύγδαλου στον κουραμπιέ, ο κύριος Έξαρχος επισημαίνει, ότι στο κατάστημα του τουλάχιστον τηρούν την παραδοσιακή συνταγή που επιβάλει το αμύγδαλο να είναι σπασμένο. Γιατί τρώμε μελομακάρονα και κουραμπιέδες ; Λίγοι είναι αυτοί που γνωρίζουν γιατί τρώμε τα Χριστούγεννα τα συγκεκριμένα γλυκά. Η παράδοση των δύο γλυκών χάνεται στα βάθη των αιώνων και έχουν καταγωγή, τα μεν μελομακάρονα από την αρχαία Ελλάδα και τη λατρεία του Δωδεκάθεου, οι δε κουραμπιέδες από τα βάθη της Ανατολής, χαρακτηριστικό γλυκό έδεσμα στην Περσία. Η καταγωγή του κουραμπιέ Γλύκισμα που υπάγεται στην κατηγορία του μπισκότου και παρασκευάζεται από αλεύρι, βούτυρο, αμύγδαλα κατά περίπτωση και είναι πασπαλισμένο με άχνη ζάχαρης. Είναι ένα από τα γλυκά που χαρακτηρίζουν την εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων στην Ελλάδα, ενώ σε πολλές περιοχές της χώρας προσφέρεται στους προσκεκλημένους αμέσως μετά τη βάπτιση. Τα περισσότερα χωριά της Αιτωλοακαρνανίας συνηθίζουν να ετοιμάζουν κουραμπιέδες σε κάθε χαρά” στο σπίτι, όπως γάμο ή βάφτιση με το λευκό των γλυκισμάτων να συμβολίζει τη γιορτή και την ευχή για ευδαιμονία. Οι κουραμπιέδες στην παράδοση και την λαογραφία μας είναι το απόλυτο γιορτινό γλύκισμα, που ψήνεται και σερβίρεται όλο τον χρόνο και όχι μόνο τα Χριστούγεννα, για παράδειγμα ο γαμήλιος κουραμπιές ή της βάφτισης αλλά και ο Πασχαλινός κουραμπιές. Την πατρότητα του κουραμπιέ διεκδικεί και ο Λίβανος. Το γλύκισμα είναι διαδεδομένο εκτός από την Ελλάδα, στην Τουρκία και τις Βαλκανικές χώρες. Ένα είδος κουραμπιέ με την ονομασία Πολβορόν (Polvorón) είναι διαδεδομένο στις ισπανόφωνες χώρες και το νότιο Τέξας. Η λέξη «κουραμπιές» προέρχεται από την αλβανική kurabie ή gurabie (τουρκικά kurabiye και αραβικά qurabiya). Τα μελομακάρονα Στην πραγματικότητα τα μελομακάρονα δεν έχουν καμία σχέση με μακαρόνια, αν και η ετυμολογική ρίζα των δύο λέξεων είναι κοινή. Και οι δύο λέξεις προέρχονται από τη μακαρία, που δεν είναι τίποτε άλλο από το φαγητό (παλιότερα ζυμαρικό) που προσφέρεται στις κηδείες για χάρη του μακαρίτη. Επίσης η λέξη μακαρία χρησιμοποιείται και για ένα είδος άρτου ή πίτας που πρόσφεραν για την ανάπαυση της ψυχής του νεκρού, γνωστό και ως ψυχόπιτα. Σύμφωνα λοιπόν με μια εκδοχή και τα μελομακάρονα είναι ουσιαστικά μια παραλλαγή των γλυκών που έφτιαχναν οι Αρχαίοι Έλληνες κατά το χειμερινό ηλιοστάσιο, δηλαδή στη γιορτή του Ήλιου! Βέβαια δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι ότι τα γλυκά αυτά είχαν την ίδια μορφή με τα σημερινά μελομακάρονα, παρά μόνο ότι αποτελούνταν από τις ίδιες πρώτες ύλες (αλεύρι, μέλι, καρύδια ή άλλους ξηρούς καρπούς). Έτσι το γλυκό αυτό πέρασε και στις μέρες μας και έγινε κατά κάποιον τρόπο συνώνυμο με τα Χριστούγεννα! Ευχόμαστε να σας "γλυκάναμε" μέρες που είναι και συνιστούμε σύνεση και μέτρο στις ποσότητες που θα καταναλώσετε, απολαμβάνοντας...υπεύθυνα!! Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Ηλία Έξαρχο για την πολύτιμη συμβολή του σε αυτό το απολαυστικό γαστριμαργικό ταξίδι! Comments are closed.
|
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
July 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
[email protected]
[email protected]
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος