γράφει η Λίλα Παπαπάσχου «Είμαστε πλασμένοι από την ύλη που είναι φτιαγμένα τα όνειρα και την εφήμερη ζωή μας ο ύπνος την τυλίγει» Κάθε φορά που πρέπει να αποτιμήσω κριτικά μία παράσταση του Θεάτρου ΡΟΔΑ, έρχομαι αντιμέτωπη με τον ίδιο προβληματισμό. Πως θα καταφέρω να χωρέσω σε λέξεις όσα σκέφτηκα και αισθάνθηκα κατά τη θέαση της παράστασης (αλλά και αργότερα) για να σας τα μεταφέρω με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αμεσότητα και αλήθεια. Αντιμέτωπη, λοιπόν, ξανά με τον συναρπαστικό και γεμάτο δημιουργικές ανατροπές θεατρικό κόσμο της «ΡΟΔΑ», με αφορμή αυτήν τη φορά την παράσταση «Η Τρικυμία», του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, σε μετάφραση Δημήτρη Περετζή και σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή. Το «κύκνειο άσμα» του σπουδαίου Άγγλου δραματουργού (σύμφωνα πάντα με τους μελετητές του έργου του) είναι ένα έργο για τη μαγεία (υπογραμμίζοντας κυρίως τη σημειολογική της έννοια), την εξουσία, την εκδίκηση, τη συγχώρεση και τη μετάβαση του ανθρώπου σε μία άλλη ανώτερη μορφή αντίληψης, ύπαρξης και συμπόρευσης με τους συνανθρώπους του, αφού όμως πρώτα περάσει απ’ όλα τα στάδια της υλιστικής του υπόστασης και αντιμετωπίσει τους προσωπικούς του «δαίμονες». Με την λεπτή, ποιητική και βαθιά ανθρωποκεντρική γραφή του, ο Σαίξπηρ στην Τρικυμία υφαίνει έναν περίτεχνο ιστό γεμάτο νεανική αθωότητα και χαρά, προδοσία, εκδίκηση, σασπένς, απρόσμενες ανατροπές και συνωμοσίες, κόσμους ονειρικούς, άτακτα ξωτικά και μυστηριώδη πνεύματα, δημιουργώντας μία μοναδική δραματουργική συνθήκη που εμπλέκει τη φαντασία με την πραγματικότητα με τρόπο μαεστρικό. Αντίθετα με ό,τι συμβαίνει σε άλλα «αιματοβαμμένα» ή εμφανέστερα κωμικά έργα του, στην Τρικυμία το κωμικό με το δραματικό στοιχείο εναλλάσσονται συνεχώς, με μία γλυκιά ελαφράδα, που κάνει ακόμα και τις πιο σκληρές σκηνές του έργου να έχουν την αύρα του παραμυθιού, παρασύροντας τον θεατή σε ένα πολύ ενδιαφέρον ταξίδι μυστικισμού, ενδοσκόπησης και εν τέλει αυτογνωσίας. Η απέριττη μέσα στην πολυπλοκότητά της σκηνοθεσία της ιδρύτριας του Θεάτρου ΡΟΔΑ και «δασκάλας» Μαρίας Περετζή, ανέδειξε με χάρη το βαθύτερο νόημα του έργου, που δεν έγκειται μόνο στο φιλοσοφικό και συμβολικό του υπόστρωμα, αλλά στην ίδια την έννοια του αισθητικού κάλλους και της υπέρτατης γαλήνης που αναδύεται από τον πυρήνα του. Η καταρτισμένη και ικανότατη Μαρία Περετζή, μετέφερε το έργο του Σαίξπηρ από το 1611 (τότε πρωτοπαρουσιάστηκε) στο 2021, χωρίς ωστόσο να «προδώσει» την κλασική του μορφή και αξία, αλλά και καμία από τις φιλοσοφικές αρχές του Θεάτρου Ρόδα, που όλοι όσοι έχουμε παρακολουθήσει τις παραστάσεις του σεβόμαστε και χειροκροτούμε. Στη διατήρηση αυτής της ιδανικής ισορροπίας ανάμεσα στην πνευματικότητα και την πραγμάτωση της θεατρικής πράξης με όρους σημερινούς, συντέλεσε καθοριστικά και η μετάφραση του Δημήτρη Περετζή, διάχυτη μουσικότητας και με ρέοντα λόγο, η οποία βοήθησε τους ηθοποιούς να εκφράσουν με καθαρότητα το βαθιά αλληγορικό και διαχρονικά επίκαιρο κείμενο. Ένα κείμενο που δίνει στον καθένα από εμάς το έναυσμα να αναλογιστεί τη δική του «φυλακή», η οποία μπορεί να προκύπτει ακόμα και από τα ίδια τα προτερήματα που έχει ο κάθε άνθρωπος, από την εξουσία που κατέχει, τη «μαγεία» που ασκεί στα πλήθη και όλα όσα κάνουν κάποιον ισχυρό και κυρίαρχο. Η αλαζονεία οδηγεί συνήθως στην κατάχρηση της εξουσίας, συνιστά δε ύβρη (με την τραγωδιακή έννοια του όρου) και τιμωρείται ανάλογα, οδηγώντας τον ήρωα – και το κοινό - στην κάθαρση. Ο Πρόσπερο μέσα από τη γνώση και τη μελέτη της μαγείας κατακτά την υπέρτατη σοφία, αλλά καταλήγει, στην προσπάθεια του να τιμωρήσει όσους τον αδίκησαν, να τιμωρεί και τον εαυτό του, μέχρι την στιγμή που συνειδητοποιεί ότι ζωή σημαίνει ελευθερία από κάθε είδους δεσμά και ότι ελευθερία χωρίς ταπεινότητα και συγχώρεση, δεν μπορεί να υπάρξει. Τους απαιτητικούς ρόλους του έργου ερμήνευσαν υποδειγματικά – σε όλα τα επίπεδα – οι αξιόλογοι, άρτια εκπαιδευμένοι και απόλυτα συγκεντρωμένοι στην καλλιτεχνική τους «αποστολή» ηθοποιοί της ομάδας ΡΟΔΑ, λειτουργώντας ως ένα ενιαίο υποκριτικά σώμα, που πρωτεύοντα στόχο είχε όχι την επίδειξη μεμονωμένης ερμηνευτικής βιρτουοζιτέ, αλλά την αρμονική σκηνική συνύπαρξη με σκοπό την ανάδειξη των ιδεών ενός πολύ σημαντικού έργου, που αποτυπώνει ακόμα κι αυτήν την ίδια την πορεία του μεγάλου ποιητή, από την απόλυτη αποθέωση στην ανάγκη να αποσυρθεί από το θέατρο, στο οποίο αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του. Τα σκηνικά και τα κοστούμια των παραστάσεων της «ΡΟΔΑ» - τα οποία επιμελούνται τα ίδια τα μέλη της ομάδας - πάντα εντυπωσιάζουν παίζοντας σημαίνοντα ρόλο στην εντυπωσιακή σκηνική απεικόνιση όλων των παραστάσεων της, ενώ στην προκειμένη περίπτωση λειτουργούν προς όφελος κάθε μικρής ή μεγαλύτερης εικόνας, προσδίδοντας στο γενικότερο σύνολο μία αίσθηση ιερότητας, μυστηρίου, εξωτισμού και μυσταγωγίας, όπως ακριβώς συμβαίνει και με τους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς της παράστασης. Δεν θα μπορούσαμε να μην αναφερθούμε στην εκπληκτική μουσική και τα ηχητικά τοπία, τα οποία έδεσαν απόλυτα με τα επί σκηνής τεκταινόμενα, εντείνοντας το μεταφυσικό στοιχείο του έργου και λειτουργώντας σε πλήρη αρμονία με τον λόγο και την κίνηση. Θαυμάσαμε ειλικρινά την εξαίσια δουλειά των: Τάκη Πατερέλη, Πίας Πιερράκου (φωνητικά), Γιώργου Ντούνη, αλλά και της Μαρίας Περετζή που βάζει την υπογραφή της και στη μουσική επιμέλεια της παράστασης, «ενορχηστρώνοντας» μία συμπαγή και ολοκληρωμένη σκηνική σύνθεση, στην οποία ακούσαμε το λόγο του Σαίξπηρ διαυγή και κρυστάλλινο, παρακολουθώντας παράλληλα ένα μοναδικό θέαμα– για τα ελληνικά και παγκόσμια δεδομένα τολμώ να πω – που αξίζει τον χρόνο και την προσοχή σας. Στο τέλος άνθρωποι, πνεύματα και νερά γαληνεύουν και τα καράβια επιστρέφουν εκεί απ’ όπου ξεκίνησαν, με τον Πρόσπερο, την Μιράντα και τους υπόλοιπους ήρωες του έργου, να πλέουν με ούριο άνεμο προς μία νέα πραγματικότητα, με περισσότερη πνευματικότητα και ενσυναίσθηση, γιατί η πραγματική δύναμη έγκειται στην παραδοχή (και αποδοχή…) πως ως θνητοί είμαστε εξ’ ορισμού ευάλωτοι και εφήμεροι, παρά τα όποια επίγεια επιτεύγματά μας. Την Κυριακή 5 Σεπτεμβρίου, στο Θέατρο Νταμάρι «Αλίκη Βουγιουκλάκη» και στο πλαίσιο του 32ου Φεστιβάλ Βριλησσίων, θα έχετε κι εσείς την ευκαιρία να παρακολουθήσετε την παράσταση και να γνωρίσετε τη μαγεία του θεάτρου της Ομάδας ΡΟΔΑ. Το ΘΕΑΤΡΟ ΡΟΔΑ παρουσιάζει το έργο Η ΤΡΙΚΥΜΙΑ του OΥΙΛΛΙΑΜ ΣΑΙΞΠΗΡ Σκηνοθεσία: Μαρία Περετζή 32ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ Θέατρο Νταμάρι «Αλίκη Βουγιουκλάκη» 5 Σεπτεμβρίου 2021, ώρα 9 μ.μ. ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Σκηνοθεσία: Μαρία Περετζή Μετάφραση: Δημήτρης Περετζής Σκηνικά: Nίκος Τσιουμπλεκτσής Μουσική: Τάκης Πατερέλης/ Πία Πιερράκου (φωνητικά) / Γιώργος Ντούνης/ Μαρία Περετζή Χορικά: Μαρία Περετζή Κουστούμια: Μαρία Περετζή/ Ιουλία Βεντίκου/ Άννα Κυπραίου/ Μαρία Συμεωνίδου/ ΒίκηTσέλιου/ Αθηνά Παπαφώτη/ Χρυσούλα Μπέτσα/ Μαρία Τσούγκα/ Ιρις Μπαγλανέα/ ΠάτυΠαπαγεωργίου/ Γιάννης Αγγέλης/ Πόπη Αστέρη/ Δέσποινα Λόγια/ Μαρία Λόγια/ Βούλη Φωτιάδου Ηχητικά: Δημήτρης Δημητριάδης Φωτισμός: Μαρία Περετζή/ Δημήτρης Νέλλας/ Φώτης Τραγανουδάκης Μακιγιάζ: Πάτυ Παπαγεωργίου/ Ιουλία Βεντίκου ΥΠΟΚΡΙΤΙΚΑ Πρόσπερος: Σταμάτης Λόγος Μιράντα: Ιρις Μπαγλανέα Άριελ: Ιουλία Βεντίκου/ Μάνια Μεταξά/ Πάτυ Παπαγεωργίου Κάλιμπαν: Σταύρος Κάππας Φερδινάνδος: Θωμάς Γκότσης Γκονζάλος: Δημήτρης Μπόζες Αλόνζο: Δημήτρης Νέλλας Σεβαστιανός: Γιάννης Αγγέλης Αντώνιος: Γιώργος Κωστογιάννης Φραγκίσκος: Γιώργος Ντούνης Τρίνκουλος: Άννα Κυπραίου Στέφανος: Χρήστος Βελαώρας Θεά Ίρις: Πάτυ Παπαγεωργίου Θεά Δήμητρα: Πία Πιερράκου Θεά Ήρα: Γεωργία Καρούτσου Λοστρόμος: Nίκος Τσιουμπλεκτσής Καπετάνιος: Θωμάς Γκότσης Ναύτης: Χρήστος Βελαώρας, Ξωτικά: Εύα Αυλίδου / Χρήστος Βελαώρας / Γεωργία Καρούτσου / Λένα Κοντοπίδου / Άννα Κυπραίου / Πία Πιερράκου / Αθηνά Παπαφώτη / Μαρίζα Πελεκάνου / Βίκυ Τσέλιου / Μαρία Τσούγκα / Αλέξανδρος Τζέκας Στις παραστάσεις και πρόβες της ομάδας ΡΟΔΑ τηρούνται όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα προστασίας για τον κορωνοϊό. Μένουμε ασφαλείς και αυτό το καλοκαίρι. Διάρκεια: 2 ώρες Τηλέφωνο κρατήσεων: 6937422456 Εισιτήρια: κανονικό 15 €, μειωμένο* 12 € (*για φοιτητές, συνταξιούχους, α.μ.ε.α και παιδιά) Ηλεκτρονική προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/theatro-ntamari/i-trikymia/ Ιστοσελίδα: www.rodatheater.gr
0 Comments
Leave a Reply. |
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
July 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
[email protected]
[email protected]
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος