της Λίλας Παπαπάσχου Μετά τη Δανάη Ρούσσου σειρά έχει η δημοφιλής ηθοποιός Τζωρτζίνα Λιώση, η οποία με τη σειρά της θα μας βάλει στον "ποιητικά ρεαλιστικό" κόσμο του διεθνούς φήμης Έλληνα σκηνοθέτη, Δήμου Αβδελιώδη, ο οποίος παρουσιάζει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, από σήμερα 12/9 και έως τις 14 Σεπτεμβρίου, την παράσταση «Ικέτιδες» του Ευριπίδη. Η παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού και ερευνητικού προγράμματος για το Αρχαίο Δράμα και τις Πολιτικές Επιστήμες «Μεγάλες Αφηγήσεις/ Η Επιστροφή Αθήνα_2019». Το «Θεαθήναι» ήρθε face to faces με τη νεαρή, αλλά ήδη καταξιωμένη ηθοποιό και μία εκ των πρωταγωνιστριών της παράστασης και συνομίλησε μαζί της, με αφορμή τη σημερινή πρεμιέρα στο ΙΜΚ, για το έργο και τη συνεργασία της με τον σπουδαίο δημιουργό, αλλά και για τις υπόλοιπες καλλιτεχνικές δραστηριότητές της, οι οποίες είναι εξίσου ενδιαφέρουσες. Χαίρομαι που μας δίνεται η ευκαιρία να μιλήσουμε -για πρώτη φορά στο Θεαθήναι- με αφορμή την παράσταση «Ικέτιδες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη, που θα παρουσιαστεί για τρεις μόνο παραστάσεις στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού κι ερευνητικού προγράμματος για το Αρχαίο Δράμα και τις Πολιτικές Επιστήμες «Μεγάλες Αφηγήσεις/ Η Επιστροφή Αθήνα_2019». Μιλήστε μας για αυτήν την ξεχωριστή συνεργασία. Τ.Λ. Είναι μεγάλη χαρά για μένα να συνεργάζομαι με τον κ. Αβδελιώδη, ιδιαιτέρως σε μια από τις αγαπημένες μου τραγωδίες, όπως είναι οι Ικέτιδες του Ευριπίδη. Είναι η πρώτη φορά που καταπιάνομαι τόσο ενδελεχώς με αρχαίο κείμενο, αναλύοντας τις πτυχές των χαρακτήρων, ειδικά σε μια τέτοια συνθήκη όπου καλούμαστε να προσεγγίσουμε η κάθε ηθοποιός πολλούς χαρακτήρες. Κι είναι χαρά που στην καθοδήγηση έχουμε έναν τόσο ευγενικό κι οραματιστή σκηνοθέτη όπως ο κ. Αβδελιώδης. Έχετε δει ταινίες ή/και άλλες παραστάσεις του Δήμου Αβδελιώδη; Τ.Λ. Μια από τις πολύ όμορφες ταινίες που έχω δει ήταν η «Εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων» στην οποία σινεμά και ποίηση μπερδεύονταν υπέροχα. Από τις ταινίες για τις οποίες ο ελληνικός κινηματογράφος θα πρέπει να είναι περήφανος. Το κοινό γνώρισε και αγάπησε πρώτα το τρυφερό και νοσταλγικό σινεμά του Δήμου Αβδελιώδη και στη συνέχεια τις ενδιαφέρουσες παραστάσεις του, που εισάγουν έναν εντελώς νέο τρόπο εκφοράς του λόγου, με σκοπό την ανάδειξη σημαντικών κειμένων και των ιδεών που αυτά διαχρονικά εκφράζουν, όπως οι «Ικέτιδες» του Ευριπίδη. Σας τρόμαξε καθόλου αυτή η ιδιαίτερη τεχνική του; Τ.Λ. Βασικό κομμάτι της δουλειάς που κάνουμε με τον κ. Αβδελιώδη είναι η τεχνική λόγου. Η διαφορετικότητα στην εκφορά καθώς και στους τονισμούς δημιουργεί από μόνη της ένα περιβάλλον και μια συνθήκη. Δουλέψαμε πολύ κι ενδελεχώς πάνω στην αυταξία των λέξεων προκειμένου αφενός να παραστήσουμε το έργο του Ευριπίδη κι αφετέρου να προσδιορίσουμε τη δική μας οπτική. Ενώ βλέπουμε συχνά άνδρες ηθοποιούς να υποδύονται γυναικείους ρόλους στο θέατρο, όταν συμβαίνει το αντίθετο αντιμετωπίζεται λίγο ως... «γεγονός». Αυτό είναι κάτι που σας ενοχλεί; Τ.Λ. Η τέχνη δεν περιορίζεται σε καλούπια κι ασφαλώς σπανίως εμπίπτει σε κανόνες και νόρμες. Η παρενδυσία ή η αλλαγή ρόλων ήταν ανέκαθεν αναπόσπαστο κομμάτι του θεάτρου. Δεν νομίζω πως αποτελεί εξαίρεση το να υποδύονται αντρικούς χαρακτήρες οι γυναίκες. Λιγότερο συχνό ναι, αλλά όχι ως κάτι παράξενο. Ο Δήμος Αβδελιώδης, όπως και πολλοί ακόμα αξιόλογοι δημιουργοί, έχουν καταφέρει να έχουν οι ταινίες και οι παραστάσεις τους εξωστρέφεια. Πιστεύετε πως χωρίς εξωστρέφεια, η εγχώρια σκηνή – θεατρική & κινηματογραφική - είναι καταδικασμένη να ανακυκλώνεται, χωρίς ουσιαστική εξέλιξη και προώθηση σε μια μεγαλύτερη αγορά; Τ.Λ. Το σινεμά στη χώρα μας έχω την αίσθηση πως βάζει μόνο του εμπόδια στον εαυτό του. Συμφωνώ πως οι προϋπολογισμοί είναι προφανώς μικρότεροι σε σχέση με τη διεθνή αγορά αλλά δεν λείπουν οι ικανοί άνθρωποι ούτε οι ωραίες ιδέες και συνεπαγωγικά οι καλές ταινίες. Η ανακύκλωση είναι απλώς δείγμα μιας κοινωνίας που βαυκαλίζεται και φοβάται να εκτεθεί. Δεν θεωρώ πως ο ελληνικός κινηματογράφος είναι καταδικασμένος στην κατάπτωση, θεωρώ όμως θα πρέπει να γίνει πιο τολμηρός στις προσπάθειές του ώστε να στηθεί στα πόδια του και να ανοιχτεί. Ειδικά το φετινό πρόγραμμα του Ιδρύματος Μιχάλης Κακογιάννης είναι εξαιρετικά πλούσιο και περιλαμβάνει μεγάλα ονόματα και αξιοσημείωτες παραγωγές. Υπάρχουν όμως και αρκετοί ομότεχνοί σας που «σνομπάρουν» παντός τύπου «ιδρύματα» στην τέχνη, εκτός κι αν γίνει δεκτή η πρότασή τους, οπότε και θα σπεύσουν με προθυμία. Δεν είναι λίγο υποκριτικό όλο αυτό; Τ.Λ. Το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης έχει καταφέρει φέτος να δημιουργήσει ένα σύνολο παραστάσεων και δράσεων που πραγματικά είναι ιδιαίτερο. Δεν μπορώ να φανταστώ οποιονδήποτε καλλιτέχνη να σνομπάρει καλλιτεχνικά ιδρύματα, ιδιαιτέρως τέτοιας αξίας. Δεν ξέρω αν είναι υποκριτικό ή όχι, σέβομαι τις πεποιθήσεις των καλλιτεχνών ή τους χώρους και τις συνεργασίες που επιδιώκουν Εκτός από τις «Ικέτιδες» στο ΙΜΚ, που αλλού θα σας δούμε τη φετινή σεζόν; Από τις 4 Οκτωβρίου, στο Tempus Verum - Εν Αθήναις θα παίζω στην παράσταση «Lolita Reversed: Dark» του Χρήστου Καρασαββίδη, όπου επιχειρούμε να παρουσιάσουμε το μύθο της Λολίτας στην πιο άγρια και σκοτεινή εκδοχή του, ενώ για δεύτερη χρονιά θα είμαι και στο «Σκλαβί» της Ξένιας Καλογεροπούλου σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου και Σοφίας Πάσχου στο Θέατρο Πόρτα. Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την όμορφη κουβέντα και να σας ζητήσω να κλείσουμε με μια δική σας σκέψη για το τι ακριβώς θα παρακολουθήσει το κοινό το τριήμερο 12-14/9 στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Καλή επιτυχία σε ό,τι κάνετε! Οι Ικέτιδες θα επιχειρήσουν να μεταφέρουν όλη την ποίηση του Ευριπίδη από τρεις μόνο ηθοποιούς σε ένα όμορφο εικαστικό περιβάλλον. «Ικέτιδες» του Ευριπίδη, σκηνοθεσία Δήμος Αβδελιώδης Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, 12-14/9 «όπου μετράει η γνώμη του καθενός μας αρκεί να εξυπηρετεί την ευημερία όλων…» Ικέτιδες του Ευριπίδη (μτφρ Δήμος Αβδελιώδης) Ο Δήμος Αβδελιώδης μεταφράζει και σκηνοθετεί τις «Ικέτιδες» του Ευριπίδη. Στη σκηνή ανεβαίνουν τρεις ηθοποιοί (Δανάη Ρούσσου, Άρτεμις Ματαφιά, Τζωρτζίνα Λιώση) και δύο μουσικοί (Γιάννης Βιλιώτη, Βασίλης Κολοβός), οι οποίοι αναλαμβάνουν την αφήγηση της δράσης. Η παράσταση στηρίζεται αποκλειστικά στη διαχείριση της εκφοράς του λόγου, ως πρωτογενούς φορέα του νοήματος, που αναδεικνύει τη γήινη απλότητα του Αρχαίου Δράματος. Ο γλύπτης και χαράκτης Αριστείδης Πατσόγλου δημιουργεί τον γεμάτο συμβολισμούς περιβάλλοντα σκηνικό χώρο, τα γλυπτά και τα κοστούμια και ο Βαγγέλης Γιαννάκης την πρωτότυπη μουσική. Πέμπτη 12, Παρασκευή 13, Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης. Η παράσταση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του καλλιτεχνικού και ερευνητικού προγράμματος για το Αρχαίο Δράμα και τις Πολιτικές Επιστήμες «Μεγάλες Αφηγήσεις/ Η Επιστροφή Αθήνα_2019». Σκηνοθετικό σημείωμα Ο Ευριπίδης μ’ αυτό του το έργο θεμελιώνει την προτεραιότητα και την ανωτερότητα των άγραφων νόμων, δηλαδή τις ηθικές εκείνες αξίες που είναι σύμφυτες με την ανθρώπινη ύπαρξη, ως ζωντανή συνείδηση. Αυτές τις αξίες δεν χρειάζεται να τις μάθει κανείς από κανέναν, αφού τις νοιώθει και αντιδρά φυσικά όπως και με τις άλλες του αισθήσεις. Με την αφορμή ενός τραγικού γεγονότος που συνέβη στους Αργείους, ο Ποιητής καταθέτει όλο το κεκτημένο γνωστικό του οπλοστάσιο από τους μύθους, την ιστορία αλλά και την εμπειρική φιλοσοφία του Πλάτωνα και όλης της πνευματικής ελίτ της εποχής του. Με αυτό τον τρόπο υποδεικνύει το μοντέλο της Δημοκρατίας των Αθηνών ως το μόνο πολίτευμα, που θα μπορούσε να ανταποκριθεί στη δίψα των ανθρώπων για την ευημερία και την ορθή διαχείριση των θεμάτων που ανακύπτουν ανά πάσα στιγμή στις ανθρώπινες κοινωνίες. Οι Ικέτιδες, μητέρες απ’ το Άργος, που εκλιπαρούν να τους δοθούν τα σκοτωμένα παιδιά τους για να τα θάψουν, δεν μπορούν να εισακουσθούν ούτε απ’ τους νικητές αντιπάλους τους, τους Θηβαίους που το απαγορεύουν, ούτε από κανένα άλλο θεσμό ή Πόλη της Ελλάδας. Μπορούν να εισακουσθούν μόνο από την Αθήνα της Δημοκρατίας. Ο Ευριπίδης καταθέτει παράλληλα πως ο σκοπός κι η λειτουργία του Δημοκρατικού πολιτεύματος δεν είναι κάτι δεδομένο και αυτονόητο, αλλά είναι μια διαρκής, ακατάπαυστη και ενδελεχής υποστήριξη των πανανθρώπινων αξιών. Οι πολιτικοί ηγέτες κα οι ίδιοι οι πολίτες, πρέπει να κρίνουν και να διακρίνουν με ταχύτητα την ορθή και συνεπή επιχειρηματολογία, από την λογική ανακρίβεια, την κολακεία και την δημαγωγία. Ταυτότητα παράστασης Ικέτιδες του Ευριπίδη Μετάφραση, δραματουργία, σκηνοθεσία: Δήμος Αβδελιώδης Πρωτότυπη μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης Σκηνικά - Κοστούμια: Αριστείδης Πατσόγλου Βοηθός Σκηνοθέτη: Κατερίνα Βοσκοπούλου Ηθοποιοί: Δανάη Ρούσσου, Άρτεμις Ματαφιά, Τζωρτζίνα Λιώση Μουσικοί: Γιάννης Βιλιώτης, Βασίλης Κολοβός Πού: Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Αίθουσα Θέατρο, Πειραιώς 206 (ύψος Χαμοστέρνας), Ταύρος, τηλ.: 210 3418550 και 210 3418579, www.mcf.gr Πότε: Πέμπτη 12, Παρασκευή 13 και Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου στις 21:00 Είσοδος: Ελεύθερη με απαραίτητη την κράτηση θέσεων στα τηλέφωνα 210 3418550 και 210 3418579 Ιστότοπος Προγράμματος: www.ancientdrama.gr H Πράξη έχει ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΑΤΤΙΚΗ 2014-2020» και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης Comments are closed.
|
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
July 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
[email protected]
[email protected]
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος