γράφει η Λίλα Παπαπάσχου «Δεν μπορείς να σπάσεις αλυσίδες που δεν βλέπεις» τάδε έφη Φράντς Κάφκα και είχε απόλυτο δίκιο. Με το ημερολόγιο να δείχνει 2023, αλλά πολλές καταστάσεις στην καθημερινότητά μας να θυμίζουν τα σκοτεινά χρόνια του Μεσαίωνα, ο διορατικός λογοτέχνης και στοχαστής όχι απλώς δικαιώθηκε, αλλά δυστυχώς επιβεβαιώνεται εν τοις πράγμασι και με τον πλέον εμφατικό τρόπο. Οι αόρατες αλυσίδες που μας κρατούν υποδουλωμένους, την ίδια στιγμή που ανεμίζουν μεσίστια τα ψηφιακά λάβαρα του δικαιωματισμού, είναι πολύ βαριές και η αδυναμία μας να τις αναγνωρίσουμε για αυτό που είναι, δυσχεραίνει αφάνταστα κάθε προσπάθεια αποδέσμευσής μας. Ο Μάικ Μπάρτλετ (Cock, An intervention κλπ), είναι ένας πολυβραβευμένος θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος, ο οποίος βαδίζοντας επάξια στα χνάρια των μεγάλων δημιουργών, αφουγκράζεται την εποχή του και γράφει σε γλώσσα ζωντανή και παλλόμενη από μία ευρύτατη γκάμα συναισθημάτων, για όλα αυτά που δεν τολμάμε να παραδεχτούμε ούτε στον ίδιο μας τον εαυτό. Στο έργο του «Contractions» (Όροι Συμβολαίου), που παρουσιάζεται στη σκηνή του θεάτρου Άνεσις, σε μετάφραση Χριστίνας Μπάμπου-Παγκουρέλη και σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου, ο βρετανός συγγραφέας βάζει στο επίκεντρο τις εργασιακές και ερωτικές σχέσεις, διερευνώντας μεταξύ άλλων θέματα που απασχολούν έντονα τον σύγχρονο, δυτικό άνθρωπο. Εργασιακός εκφοβισμός, gaslighting (όρος που οφείλει την ονομασία του στο θεατρικό έργο του 1938 με τίτλο Gaslight του Πάτρικ Χάμιλτον), σεξουαλική παρενόχληση και λεκτική/ψυχολογική βία, είναι όροι με τους όποιους έχουμε πλέον εξοικειωθεί, έχοντας με τον έναν ή τον άλλο τρόπο «δοκιμάσει» την πικρή τους γεύση. Ευχής έργον στην προκειμένη περίπτωση, ότι στα ικανότατα σκηνοθετικά χέρια του Βασίλη Μαυρογεωργίου, το συγκεκριμένο κείμενο αποτέλεσε την πρώτη ύλη για να ειπωθεί μία άκρως ενδιαφέρουσα και διαφωτιστική ιστορία καθημερινής τρέλας, η οποία σαφώς και εκτείνεται πέρα και έξω από τις κτιριακές εγκαταστάσεις μίας πολυεθνικής εταιρίας και των ρομαντικών, ερωτικών ή άλλων σχέσεων ανάμεσα στα στελέχη της. Με δεδομένο δε, ότι τους δύο αντιθετικούς και αλληλοσυμπληρούμενους ρόλους του έργου ερμηνεύουν δύο ηθοποιοί εγνωσμένης αξίας και αδιαμφισβήτητου ταλέντου, τότε μιλάμε για μία δυνατή και ουσιαστική θεατρική εμπειρία, από αυτές που τέρπουν την ψυχή και προσφέρουν άφθονη τροφή για σκέψη. Η Κάτια Γέρου & η Μαριλίτα Λαμπροπούλου ζωντανεύουν στη σκηνή του θεάτρου Άνεσις έναν σύγχρονο εργασιακό - και όχι μόνο - εφιάλτη Η εξαιρετική – από κάθε άποψη – Κάτια Γέρου και η πολυτάλαντη Μαριλίτα Λαμπροπούλου ερμήνευσαν αριστοτεχνικά τους απαιτητικούς ρόλους τους. Η μεν πρώτη ενσάρκωσε την απρόσωπη διευθύντρια προσωπικού και η δεύτερη το διοικητικό στέλεχος μίας πολυεθνικής εταιρίας που αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στα πρέπει και τα θέλω του, αναδεικνύοντας μέσα από τις καλοδουλεμένες και ρυθμικά άψογες ερμηνείες τους όλες τις παθογένειες που μαστίζουν τους περισσότερους χώρους εργασίας και μετατρέπουν ανθρώπους σκεπτόμενους, δημιουργικούς και γεμάτους όρεξη για ζωή σε βαθιά νευρωτικές, αναλώσιμες, δυστυχισμένες και εν τέλει ετεροκαθοριζόμενες υπάρξεις. Η σπαρακτική Έμα της Μαριλίτας Λαμπροπούλου συνθλίβεται από τον κυνισμό της - αγνώστου ταυτότητας - διευθύντριάς της, εκτελώντας σαν υπνωτισμένη εξωφρενικές εντολές που παρουσιάζονται ως προαπαιτούμενα για την περαιτέρω ανέλιξή της, ενώ μέσα της παλεύει να ακουστεί ένα εξίσου επιτακτικό «δε θέλω». Από την άλλη η σιδηρά κυρία με την επίπλαστη ευγένεια και το προσποιητό ενδιαφέρον για την πρόοδο της υπαλλήλου της, που βρήκε την ιδανική ενσάρκωσή της στο πρόσωπο της ανυπέρβλητης Κάτιας Γέρου, κατέχει όλους τους μηχανισμούς καταστολής κάθε αντίστασης, εξουδετερώνοντας την αντίπαλό της, με όπλο ένα συμβόλαιο που φέρει (κακά τα ψέματα...) την υπογραφή και του ίδιου του θύματος. Κάτια Γέρου και Μαριλίτα Λαμπροπούλου σε μία ευτυχή θεατρική συνύπαρξη «Μπορεί τελικά ο άνθρωπος να αντισταθεί μέσα σ' αυτόν τον κυκεώνα όρων και κανόνων διατηρώντας ακέραιη την ταυτότητά του ή είναι καταδικασμένος να χάσει τον εαυτό του μέσα σ' αυτό το καφκικό περιβάλλον;», αναρωτιούνται οι συντελεστές της παράστασης και εμείς μαζί τους, ενώ ταυτόχρονα παρακολουθούμε να εκτυλίσσονται μπροστά μας σημεία και τέρατα, τοποθετημένα χρονικά σε ένα αόριστο, δυστοπικό μέλλον, το οποίο παρόλα αυτά δεν μοιάζει και τόσο διαφορετικό και μακρινό. Και το πιο παράδοξο απ’ όλα; Γελάσαμε αβίαστα σε πολλά σημεία της παράστασης, αναγνωρίζοντας ενδεχομένως πόση αλήθεια κρύβεται στα λόγια του συγγραφέα, μέσα από προσωπικά μας βιώματα και οικείους εργασιακούς - ή άλλους - εγκλωβισμούς. Η ίδια η λέξη «contractions» σημαίνει επίσης "συσπάσεις" και συγκεκριμένα τις συσπάσεις της γέννας και νομίζω πως σε αυτόν τον ευφυέστατο τίτλο κρύβεται και το κλείσιμο του ματιού του Μάικ Μπάρτλετ στους θεατές. Άραγε ποιον άνθρωπο κυοφορούμε μέσα μας; Ποιος θα είναι ο άνθρωπος του μέλλοντος και πόσα είναι διατεθειμένος να θυσιάσει στο βωμό της επιτυχίας, των υψηλών χρηματικών απολαβών, της κοινωνικής καταξίωσης ή έστω της εργασιακής του επιβίωσης; Εν μέσω δυναμικών κινητοποιήσεων και διεκδικήσεων των καλλιτεχνών στη χώρα μας, σε μια εποχή που ακόμα κι ο ίδιος ο πολιτισμός αντιμετωπίζεται από τους ιθύνοντες ως ένα ακόμα τεχνοκρατικό προϊόν, που πρέπει να αποτιμάται με καθαρά εμπορικούς όρους, η παράσταση Contractions είναι κάτι παραπάνω από επίκαιρη. Τελειώνοντας όπως άρχισα θα μεταχειριστώ για μία ακόμη φορά τα λόγια του Φραντς Κάφκα, χωρίς περαιτέρω σχόλια και επεξηγήσεις: «Μη λυγίζεις, μην το καταπνίγεις, μην το εκλογικεύεις, μην προσαρμόζεις την ψυχή σου σύμφωνα με τη μόδα. Αλλά ακολούθησε τις πιο έντονες εμμονές σου ανελέητα». «Contractions»
Του Μάικ Μπάρτλετ Από το Σάββατο 4 Φεβρουαρίου Κάθε Σάββατο και Κυριακή Συντελεστές: Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου Κείμενο: Μάικ Μπάρτλετ Μετάφραση: Χριστίνα Μπάμπου-Παγκουρέλη Μουσική: Γιώργος Φουντούκος Επιμέλεια σκηνικού-κοστουμιών: Κωνσταντίνος Ζαμάνης Επιμέλεια κίνησης: Πάρης Μαντόπουλος Σχεδιασμός φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου Βοηθός σκηνοθέτη: Καλή Βοϊκλή Παραγωγή: Λυκόφως και Zero Gravity Διεύθυνση παραγωγής: Κωνσταντίνα Αγγελέτου Οργάνωση παραγωγής: Δήμητρα Σταύρου Επικοινωνία: Αντώνης Κοκολάκης Παίζουν (αλφαβητικά): Κάτια Γέρου, Μαριλίτα Λαμπροπούλου INFO: Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 18:00 Κυριακή στις 21:00 Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 17 ευρώ Μειωμένο: 14 ευρώ Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/contractions/ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ ΣΤΟ VIVA.GR Από τις 25 Ιανουαρίου έως και τις 3 Φεβρουαρίου η προπώληση των εισιτηρίων για όλες τις παραστάσεις του έργου “Contractions” προσφέρεται στην τιμή των 14 ευρώ από 17 ευρώ. Η προσφορά προπώλησης ισχύει για την αγορά εισιτηρίων μέσω viva μέχρι την Παρασκευή 3 Ιανουαρίου, για οποιαδήποτε ημερομηνία. Διάρκεια παράστασης: 90 λεπτά Υπεύθυνος Επικοινωνίας: Αντώνης Κοκολάκης ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΠΡΟΠΩΛΗΣΗΣ ΣΤΟ VIVA.GR Από τις 25 Ιανουαρίου έως και τις 3 Φεβρουαρίου η προπώληση των εισιτηρίων για όλες τις παραστάσεις του έργου “Contractions” προσφέρεται στην τιμή των 14 ευρώ από 17 ευρώ. Η προσφορά προπώλησης ισχύει για την αγορά εισιτηρίων μέσω viva μέχρι την Παρασκευή 3 Ιανουαρίου, για οποιαδήποτε ημερομηνία. Προπώληση εισιτηρίων: https://www.viva.gr/tickets/theater/contractions/ Σε συμπαραγωγή των Λυκόφως και Zero Gravity, η παράσταση “Contractions” θα κάνει πρεμιέρα στο θέατρο Μικρό Άνεσις στις 4 Φεβρουαρίου και θα παρουσιάζεται κάθε Σάββατο στις 18.00 και Κυριακή στις 21.00. Θέατρο Μικρό Άνεσις Λεωφόρος Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι Tηλ.: 2107718943
0 Comments
Leave a Reply. |
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
July 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
[email protected]
[email protected]
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος