Ο Μιχαήλ Χ. Ρέμπας μιλάει στο Θεαθήναι για τη νέα του φιλολογική έκδοση από τις Εκδόσεις Όγδοο14/6/2023 επιμέλεια Λίλα Παπαπάσχου Το Θεαθήναι έχει τη χαρά και την τιμή να φιλοξενεί ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο του φιλόλογου, πολιτικού επιστήμονα και ποιητή Μιχαήλ Χ. Ρέμπα, με αφορμή τη φιλολογική έκδοση "Μήτσος Παπανικολάου Άπαντα τα Ευρεθέντα Ποιητικά έργα και Αθησαύριστα Πεζά", που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Όγδοο. Τον ευχαριστούμε πολύ για όσα μοιράστηκε μαζί μας σχετικά με την ποίηση του Μήτσου Παπανικολάου, με την ευκαιρία των 80 χρόνων από τον θάνατο του ποιητή και της συγκεκριμένης έκδοσης, της οποίας η έρευνα, οι σημειώσεις και η ανάλυση είναι του ίδιου. Προλογίζουν οι Θωμάς Κοροβίνης και Γιώργος Μαρκόπουλος. "Από γραμματολογική άποψη, ο Παπανικολάου έχει εγγραφεί στην ομάδα εκείνων των μεσοπολεμικών ποιητών που έχουν χαρακτηριστεί ως «ελάσσονες» και περιλαμβάνει πολλούς ποιητές και πολλές ποιήτριες που σε μεγάλο βαθμό επισκιάστηκαν από το έργο του Καρυωτάκη. Η γενιά αυτή έζησε ανάμεσα στους δύο Παγκοσμίους Πολέμους, βίωσε το οριστικό τέλος της Μεγάλης Ιδέας με τη Μικρασιατική Καταστροφή, ρημάχτηκε από τη φυματίωση, τη σύφιλη και τις άλλες αρρώστιες, είδε ανθρώπους να διώκονται για τις μαρξιστικές τους ιδέες και για τους κοινωνικούς τους αγώνες, έζησε την άνοδο του φασισμού και του ναζισμού. Ο θάνατος, ο χωρισμός, η μοναξιά, η απογοήτευση, η απαισιοδοξία δεν θα μπορούσαν να μην εμποτίσουν την ψυχοσύνθεση και το έργο τους. Από το άλλο μέρος, οι αισθητικές τους αντιλήψεις είναι σαφείς: τους ενδιαφέρει ο ρυθμός του λόγου, ο ποιητικός συμβολισμός, η μουσική υποβολή, αναβιώνουν τα ρομαντικά και συμβολιστικά αιτήματα στη θεματολογία τους –γι’ αυτό, άλλωστε, χαρακτηρίζονται ως νεορομαντικοί και νεοσυμβολιστές– και φροντίζουν για τη μορφή των έργων τους, διατηρώντας μία εσωτερικότητα κι ένα υπαινικτικό ύφος, μια «χαμηλή φωνή», για να θυμηθούμε και την ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη που το 1990 κυκλοφόρησε με ποιήματα αυτής της γενιάς. Ο Παπανικολάου, ωστόσο, είναι μία περίπτωση ακόμη πιο ενδιαφέρουσα υπό την έννοια ότι δεν υπήρξε μόνον «καταραμένος» ποιητής, αλλά και συστηματικός μεταφραστής και οξυδερκής κριτικός χωρίς αισθητικές εμμονές, καθώς ήταν από τους πρώτους που διέβλεψε την αξία των νέων ποιητικών τάσεων και του υπερρεαλισμού, από τους πρώτους που έγραψε θετικά για τον Σεφέρη και για τον Ελύτη, όντας λάτρης ο ίδιος του Καβάφη, χωρίς να διστάσει να διερευνήσει τις απόψεις του Παλαμά για τον φουτουρισμό και τον κυβισμό. Ήταν, δηλαδή, ένα πραγματικά ανήσυχο πνεύμα, και οι αισθητικές αυτές ανησυχίες στάθηκαν η αιτία για να ψυχρανθούν οι σχέσεις του με τον αγαπημένο του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη, όταν ο τελευταίος έβγαλε τη μοναδική του ποιητική συλλογή το 1939. Αυτό, λοιπόν, που κατά βάση επεδίωξα με την παρούσα έκδοση ήταν να δοθεί συγκεντρωμένο το ποιητικό και μεταφραστικό του έργο στον σημερινό αναγνώστη, όσο το δυνατόν πληρέστερα ενοποιημένο και αποκατεστημένο, γιατί νομίζω ότι αξίζει να διαβαστεί εκ νέου και να μελετηθεί από σύγχρονες σκοπιές της λογοτεχνικής πρόσληψης. Στην κατεύθυνση αυτή, πολύ σημαντική νομίζω ότι είναι και η ανάδειξη των πεζογραφημάτων του, που μέχρι σήμερα ήταν άγνωστα." Μιχαήλ Χ. Ρέμπας, Μάρτιος 2023 Μήτσος Παπανικολάου Άπαντα τα Ευρεθέντα Ποιητικά έργα και Αθησαύριστα Πεζά Φιλολογική έκδοση Έρευνα–σημειώσεις–ανάλυση: Μιχαήλ Χ. Ρέμπας Τιμή: 22 ευρώ, Σελίδες: 304, Διαστάσεις: 17x24 ISBN: 978-618-86282-1-2 Εκδόσεις Όγδοο Κυκλοφόρησε από τις Εκδόσεις Όγδοο ο εξαιρετικός τόμος «Μήτσος Παπανικολάου: Άπαντα τα ευρεθέντα-Ποιητικά έργα και αθησαύριστα πεζά» με την ευκαιρία των 80 χρόνων από τον θάνατο του ποιητή. Η έρευνα, οι σημειώσεις και η ανάλυση είναι του Μιχαήλ Χ. Ρέμπα. Προλογίζουν οι Θωμάς Κοροβίνης και Γιώργος Μαρκόπουλος
Ο Μήτσος Παπανικολάου, ένας από τους αποκαλούμενους «ελάσσονες» Έλληνες λυρικούς ποιητές του μεσοπολέμου, έζησε μια σύντομη ζωή, μοιρασμένη ανάμεσα στην λογοτεχνική αναζήτηση και δημιουργία και τη σταδιακή οικονομική και προσωπική εξαθλίωση που προκάλεσαν οι εξαρτήσεις και τα απαγορευμένα, για την εποχή, πάθη του, με αποκορύφωμα το πρόωρο και θλιβερό τέλος του σε έναν ψυχρό θάλαμο ψυχιατρείου κατά τη διάρκεια της κατοχής, σε ηλικία μόλις 43 ετών. Η σύντομη και τραγική ζωή του και το ύφος του περιορισμένου ποιητικού έργου του ήταν αρκετά για να τον κατατάξουν στην ολιγομελή ομάδα των Ελλήνων «καταραμένων ποιητών», οι περισσότεροι εκ των οποίων δεν έτυχαν ποτέ της αναγνώρισης που τους έπρεπε και παρέμειναν στο περιθώριο του ελληνικού λογοτεχνικού και ποιητικού γίγνεσθαι. Ο Μήτσος Παπανικολάου, στη σύντομη ζωή του, δεν πρόλαβε να δει τα ποιήματά του τυπωμένα σε ποιητική συλλογή, παρά μόνο διάσπαρτα σε λογοτεχνικά περιοδικά και εφημερίδες της εποχής στα οποία τα έδινε για να εξασφαλίσει τα προς το ζην. Μετά τον θάνατό του, κατά τις δεκαετίες 1960-1990, υπήρξαν ελάχιστες ελλιπείς εκδόσεις τού περιορισμένου έως τότε γνωστού έργου του, οι οποίες σήμερα είναι όχι μόνο εξαντλημένες αλλά σπάνιες και δυσεύρετες. Αυτό το μεγάλο κενό στην ελληνική λογοτεχνική βιβλιογραφία, έρχεται να καλύψει, με την ευκαιρία των 80 χρόνων από τον θάνατο του Μήτσου Παπανικολάου, η σημαντική, ολοκληρωμένη, επετειακή έκδοση του Ογδόου, η οποία φέρνει στο φως νέα, άγνωστα, έως τώρα, ποιήματά του που απουσίαζαν από τις προηγούμενες εκδόσεις, εξαιρετικές μεταφράσεις ξένων ομότεχνών του, αλλά, και για πρώτη φορά, έντεκα αθησαύριστα πεζά έργα, τα οποία ελάχιστοι έως τώρα γνώριζαν ότι υπάρχουν. Η πολύχρονη έρευνα, οι εκτενείς σημειώσεις και η φιλολογική ανάλυση του έργου του Μήτσου Παπανικολάου ανήκουν στον φιλόλογο και μελετητή του ποιητή Μιχαήλ Χ. Ρέμπα. «Η ποίηση του Παπανικολάου, είναι το πουλί που μας χτύπησε το τζάμι και δεν του ανοίξαμε. Ενώ οι στίχοι του, φιλιά κλεφτά που δεν δόθηκαν και αστραπές, είναι. Αστραπές μιας βροχής, η οποία εντέλει αλλού, αλλού ήταν ταγμένη να πέσει.» Απόσπασμα από τον πρόλογο του ποιητή Γιώργου Μαρκόπουλου «Φανατικός μιας ιδιόρρυθμης, πλούσιας εικονοπλασίας, με στίχους σφριγηλούς όπου παραδόξως συνδυάζονται εξαιρετικά δύο φαινομενικά συγκρουσιακοί κόσμοι, ο ρεαλισμός με τον ρομαντισμό. Ένας ουτοπικός συνδυασμός που η βαθύτερη αναφορά του αλλά και η κατάληξή του είναι η πίστη στην απόλυτη ματαιότητα των ανθρωπίνων, η παρακμή και ο θάνατος.» Απόσπασμα από τον πρόλογο του συγγραφέα Θωμά Κοροβίνη Εκδόσεις Όγδοο, www.ogdooshop.gr Για παραγγελίες: Βαγγέλης Κορωνάκης, Υπεύθυνος Εκδόσεων Όγδοο 210 2819090, 6945 497775, v.koronakis@ogdoo.gr
0 Comments
Leave a Reply. |
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
March 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
csmediagr0@gmail.com
theathinaiart@gmail.com
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος