γράφει η Μαρία Σούμπερτ Ένας έρωτας πριν από περίπου 600 χρόνια. Ένας απαγορευμένος έρωτας, αφού διαπερνάει τις τάξεις, τις εθνικότητες και τις θρησκείες. Ένας έρωτας εφηβικός, που θα μπορούσε να μας θυμίσει σε ένταση τον Ρωμαίο και την Ιουλιέτα. Και που μας ταξιδεύει στο μακρινό 1453, την χρονιά που η αλώθηκε η Κωνσταντινούπολη. Πώς μπορούσες να φτάσεις πριν 600 χρόνια με ασφάλεια από τον έναν τόπο στον άλλο, πρόσφυγας, ορφανός και έχοντας χάσει ότι είχες πολυτιμότερο στη ζωή –την οικογένειά σου και τον τόπο σου; Η Βησσαρία Ζορμπά-Ραμμοπούλου γράφει ένα αφήγημα για εφήβους και νέους, το οποίο μας ταξιδεύει στην τελευταία σελίδα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας μέσα από τα μάτια της δεκαοχτάχρονης Ιζαμπώς, σε ένα συνεχές πέρασμα από το παρόν στο παρελθόν. Η αφήγηση συμβαίνει στο εδώ και τώρα της προσφυγιάς. Η μεταμφιεσμένη σε αγόρι Ιζαμπώ και η Ελισώ βρίσκονται στον προσφυγικό καταυλισμό της Βενετίας. Εκεί ένας νέος άντρας ψάχνει, ενώ οι μπράβοι ενός τοκογλύφου τον παρακολουθούν. Η αφήγηση έχει πολλαπλά επίπεδα: την αναδρομή στο παρελθόν, τις ημέρες της πολιορκίας της Κωνσταντινούπολης, τον φόβο και την πείνα, την σφαγή των αγαπημένων προσώπων. Από εκεί περνάει στο εδώ και τώρα της Ιζαμπώς, η οποία ψάχνει την αδερφή του πατέρα της, ενώ παράλληλα ο Τραϊανός αναζητά εκείνην και καταδιώκεται από τον τοκογλύφο που θέλει να βρει τρόπο να τον εκμεταλλευτεί. Θα μπορούσε κανείς να κάνει το μεγάλο άλμα και να τολμήσει να πει πως η δομή και το περιεχόμενο θα μπορούσαν να είναι ένα πεζό σαιξπηρικό δράμα, για να συνειδητοποιήσει κανείς εν τέλει πόσο κοντά μας είναι σήμερα η σκέψη του μεγάλου Άγγλου θεατρικού συγγραφέα. Και αυτό τελικά κάνει και το αφήγημα της Βησσαρίας Ζορμπά-Ραμμοπούλου τόσο γοητευτικό: καθώς σήμερα καταφέρνει να μας ταξιδέψει σε έναν κόσμο άγνωστο στους εφήβους και τους νέους, έναν κόσμο πριν από περίπου 600 χρόνια, να μας κάνει να νιώσουμε οικεία μέσα στον κόσμο αυτό, με τον λόγο, τον τρόπο και το ύφος του, αλλά και με βιωματικό τρόπο να μας γνωρίσει την ιστορία του. Η ίδια μας μίλησε για το βιβλίο της «Οι ματαιωμένοι αρραβώνες - Η 29η Απριλίου 1453», αλλά και πώς έφτασε μέχρι αυτό. «Γράφω ιστορικά μυθιστορήματα, επειδή πρωτίστως αγαπώ το είδος ως αναγνώστρια. Υπηρετώ το είδος έχοντας επίγνωση πως απαιτεί χρονοβόρα μελέτη και έρευνα. Ευτυχώς οι φιλολογικές και αρχαιολογικές μου σπουδές, η πολύχρονη ενασχόλησή μου με τη διδασκαλία της Ιστορίας κάνουν ευκολότερη την προσπάθειά μου να ανασυστήσω την καθημερινότητα μιας ιστορικής περιόδου. Οι «Ματαιωμένοι Αρραβώνες» όμως προέκυψαν με έναν τρόπο αυτόματο, ως ολοκληρωμένη υπόθεση μέσα στο μυαλό μου και ως ακατάπαυστη γραφή επί ένα τρίμηνο. Διέκοπτα μόνο για τις ώρες της εργασίας μου. Δεν είναι αυτός ο τρόπος που γράφω, με παραξένεψε ακόμα και εμένα. Είναι φυσικό το ενδιαφέρον συγγραφέων και αναγνωστών να επικεντρώνεται σε «μεγάλα» γεγονότα και κρίσιμες ιστορικές στιγμές. Και η Άλωση της Κων/πολης το 1453 είναι γεγονός που άλλαξε την πορεία του κόσμου. Επηρέασε τους συσχετισμούς δυνάμεων στα Βαλκάνια, στην Ευρώπη, στη Μεσόγειο και τη Μ. Ανατολή∙ επιτάχυνε την ανακάλυψη του Νέου Κόσμου. Ωστόσο, το ενδιαφέρον μου, όταν καταπιάνομαι με μια ιστορική περίοδο, δεν επικεντρώνεται μόνο στη «μεγάλη» ιστορία και τους επώνυμους πρωταγωνιστές της. Με ενδιαφέρουν περισσότερο οι συνέπειες των ιστορικών γεγονότων στις ζωές των ανώνυμων και των μικρών. Εστιάζω στις επιπτώσεις της «μεγάλης» Ιστορίας πάνω στην καθημερινότητα των άσημων, κυρίως των παιδιών και των εφήβων. Έτσι στο μυθιστόρημά μου «Με την Πορφύρα και το Χρωστήρα» (ΠΑΤΑΚΗΣ) επικεντρώθηκα στις περιπέτειες ενός ορφανού της Εικονομαχίας του 9ου αι., του 15χρονου Σισίνη, στο βιβλίο μου «Το Καλοκαίρι των Αβάρων» (ΚΕΔΡΟΣ) παρακολούθησα πέντε «ασυνόδευτα ανήλικα» μέσα στην πολιορκημένη Κων/πολη του 626 μ.Χ., στο μυθιστόρημα «Το Ρόδο και η Άκανθα» (ΩΚΕΑΝΙΔΑ) ξαναβρήκα το Σισίνη, ερωτευμένο με την Παυλή, νεαρή «προστατευόμενη» της Αυλής, που αποστέλλεται –παρά τη θέλησή της-ως «νύφη-δώρο» στη Βουλγαρία του 9ου αι. Στους «Ματαιωμένους Αρραβώνες», πέρα από τα γεγονότα της Άλωσης, αποτυπώνεται έντονα το δράμα του εκπατρισμού και της προσφυγιάς. Η απώλεια όλων εκείνων –έμψυχων και άψυχων- που ορίζουν την ύπαρξη και την προσωπικότητα ενός ανθρώπου. Η πρωταγωνίστριά μου, η 18χρονη Ιζαμπώ, όταν φτάνει μαζί με άλλους πρόσφυγες στη Βενετία, για να προστατευτεί και να επιβιώσει, αναγκάζεται να μεταμφιεστεί σε νεαρό άντρα. Είναι ένα λογοτεχνικό εύρημα, για να υπογραμμιστεί πιο έντονα η απώλεια της ταυτότητας στην κατάσταση της προσφυγιάς. Κάτι που διαπιστώνεται κατ’επανάληψη σε πολλές φάσεις της ανθρώπινης ιστορίας και οπωσδήποτε στη σύγχρονη εποχή: οι πληθυσμοί που εκπατρίζονται, που φτάνουν υπό συνθήκες απώλειας και ανάγκης σε ξένες χώρες είναι για τους άλλους μόνον «πρόσφυγες», χωρίς όνομα, χωρίς εθνικότητα, χωρίς θρήσκευμα∙ τα επεισόδια μεταξύ προσφύγων στους σύγχρονους καταυλισμούς αυτό καταδεικνύουν: οι άνθρωποι στοιβάζονται εκεί όλοι μαζί ως «πρόσφυγες», χωρίς να ληφθούν υπ’ όψη εκείνες οι μεταξύ τους διαφορές που ορίζουν τη διακριτή ταυτότητα των προσώπων. Παρά ταύτα, στο μυθιστόρημά μου η Ιζαμπώ τα καταφέρνει. Και όχι για να δοθεί εκβιαστικά ένα happy end στην ιστορία της. Τα καταφέρνει, όπως τα κατάφεραν και τα καταφέρνουν πολλοί άλλοι εκπατρισμένοι στις στροφές της Ιστορίας, αφού η ανατροπές δεν είναι κάτι ασυνήθιστο ή σπάνιο στην ανθρώπινη ζωή. Και αυτό είναι που θέλω να μένει στους αναγνώστες μου: ευαισθησία και ενσυναίσθηση στα προβλήματα των άλλων, δύναμη και αισιοδοξία στα προβλήματα της δικής μας ζωής». *H φωτογραφία της Βησσαρίας Ζορμπά-Ραμμοπούλου είναι της Lena Arkoumani Βησσαρία Ζορμπά-Ραμμοπούλου
Οι ματαιωμένοι αρραβώνες - Η 29η Απριλίου 1453 Εκδόσεις Πατάκη ISBN: 9789601687209 Τιμή: €7.90 Ηλικία: 10+
0 Comments
Leave a Reply. |
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
March 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
csmediagr0@gmail.com
theathinaiart@gmail.com
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος