γράφει η Λίλα Παπαπάσχου «Ξεφυλλίζοντας» τις σελίδες του ρεμπέτικου στην Ελλάδα, σαν ένα λεύκωμα περασμένων εποχών, στο οποίο πάντα ανατρέχουμε με νοσταλγία, συνειδητοποιούμε πόσο έντονα κουβαλάμε στο συλλογικό μας υποσυνείδητο οι νεοέλληνες, αυτά τα ακούσματα. Τα ρεμπέτικα είναι τα δικά μας blues, που έδωσαν φωνή στα βάσανα και τις αγωνίες των απλών ανθρώπων του μόχθου και της προσφυγιάς, αμφισβητήθηκαν, πολεμήθηκαν και εν τέλει αγαπήθηκαν από εκπροσώπους όλων των κοινωνικών τάξεων, εισάγοντας νέα ήθη στο λαϊκό τραγούδι. Οι ρεμπέτες έφεραν μια πραγματική επανάσταση στα μουσικά δρώμενα της εποχής, βάζοντας το «περιθώριο» στα σαλόνια και τις κοσμικές ταβέρνες και αλλάζοντας το τοπίο της τότε νυχτερινής διασκέδασης. Η γνωστή και καταξιωμένη δημιουργός Μαριάννα Κάλμπαρη, που υπογράφει τη δραματουργία και τη σκηνοθεσία της παράστασης «ΜΑΡΙΚΑ ΝΙΝΟΥ - Σαν άστρο» σε συνεργασία με τον πολυτάλαντο Γιάννο Περλέγκα, με τον οποίο φαίνεται ότι έκαναν μία σοβαρή έρευνα συγκεντρώνοντας πληροφορίες από διάφορες πηγές και χωρίς ίχνος καθωσπρεπισμού και τάσεις εξιδανίκευσης, δημιούργησαν ένα συμπαγές, πρωτότυπο θεατρικό κείμενο οικουμενικής ελληνικότητας, με ρέοντα λόγο, που συμπυκνώνεται επί σκηνής σε ένα μουσικοθεατρικό ντοκουμέντο, που συνδυάζει τη ζωντανή μουσική και το τραγούδι με τη δραματοποιημένη αφήγηση και το χορό-ακροβασία. Μέσα από τις διαφορετικές «μαρτυρίες» που μας κατέθεσαν με περισσή αλήθεια, αμεσότητα και καυστικό χιούμορ οι ικανότατοι ερμηνευτές και μουσικοί της παράστασης, αναβιώνει μία ολόκληρη εποχή, κατά τη διάρκεια της οποίας πρόλαβε να αναπτυχθεί, να εδραιωθεί αλλά και να αρχίσει να παρακμάζει το αυθεντικό ρεμπέτικο τραγούδι. Το διάστικτο από ιστορικούς και κοινωνικοπολιτικούς υπαινιγμούς κείμενο αναδεικνύει τα μέρη και τα πρόσωπα που τη σημάδεψαν, αποκαλύπτοντας άγνωστες πτυχές – όχι απαραίτητα κολακευτικές- αγαπημένων προσωπικοτήτων του ρεμπέτικου. Στο επίκεντρο φυσικά η ακροβάτισσα Ευαγγελία Αταμιάν που μετονομάστηκε σε Μαρίκα Νίνου (χάρη στη μητέρα του δεύτερου συζύγου της που ήταν θαυμάστρια της Μαρίκας Κοτοπούλη) και αναδείχθηκε σε μία από τις πιο σημαντικές γυναικείες φωνές του λαϊκού τραγουδιού, καταρρίπτοντας κοινωνικά στερεότυπα...αιώνων. Η Μαρίκα Νίνου και η Βερόνικα Δαβάκη που την υποδύεται στην παράσταση Η Βερόνικα Δαβάκη ενσάρκωσε την πληθωρική ερμηνεύτρια, Αρμενικής καταγωγής, που γεννήθηκε το 1922 εν πλω, ταξιδεύοντας μαζί με τους υπόλοιπους πρόσφυγες από την καιόμενη Σμύρνη στην Ελλάδα και ήδη από τις πρώτες ώρες της ζωής της έδωσε το στίγμα της «θεατρίνας» που μια μέρα θα αποθεώνονταν στη χώρα μας και το εξωτερικό. Χυμώδης, μπριόζα, γεμάτη αυτοπεποίθηση και με εντυπωσιακές φωνητικές ικανότητες η ταλαντούχα ηθοποιός μας έπεισε απόλυτα δίνοντας υπόσταση και στην τρωτή, θηλυκή πλευρά της θρυλικής ρεμπέτισσας με τον ταραχώδη βίο. Η λαϊκή τραγουδίστρια με την ξεχωριστή σκηνική παρουσία «έφυγε» το 1957, μόλις στα 35 της χρόνια νικημένη από τον καρκίνο (λίγο μετά τον αγαπημένο της αδερφό που χάθηκε από την ίδια ασθένεια), έχοντας προλάβει να ζήσει μία μυθιστορηματική ζωή και αφήνοντάς μας παρακαταθήκη τις αξέχαστες ερμηνείες της. Μαζί της, ο χαρισματικός – και ως μουσικός – Γιάννος Περλέγκας, κατέθεσε την «μαρτυρία» του Τρικαλινού Βασίλη Τσιτσάνη, με τον οποίο η Μαρίκα Νίνου αποτέλεσε ένα από τα πιο γνωστά και πολυσυζητημένα καλλιτεχνικά ζευγάρια της εποχής, που «ο μύθος λέει» ότι έζησαν έναν δυνατό, καταδικασμένο έρωτα σαν αυτούς που υμνούσαν τα τραγούδια του μεγάλου μουσικοσυνθέτη, ενώ οι κοσμικές στήλες παρουσίαζαν ως κοινό μυστικό. Ο αξιόλογος καλλιτέχνης κατάφερε να ενσαρκώσει τον αγαπημένο δημιουργό με εντυπωσιακή εκφραστική και κινησιολογική πιστότητα, εκφέροντας ακόμα και την χαρακτηριστική ντοπιολαλιά του με απαράμιλλη άνεση και φυσικότητα. Η Βερόνικα Δαβάκη & ο Γιάννος Περλέγκας σε δύο αξιοσημείωτες ερμηνείες ως Μαρίκα Νίνου και Βασίλης Τσιτσάνης Η «μυθολογία» των δύο ισχυρών αυτών προσωπικοτήτων - που μαζί δεν έκαναν και χώρια δεν μπορούσαν - και επηρέασαν όσο λίγοι τους συγχρόνους τους, αλλά και τις νεότερες γενιές μουσικών και ερμηνευτών, διασταυρώνεται επί σκηνής με δεκάδες πρόσωπα. Πρόσωπα που διεκδικούν κι εκείνα τη δική τους θέση στο πάνθεον της ρεμπέτικης μουσικής σκηνής, αλλά και ανώνυμοι ήρωες που βρίσκουν στα τραγούδια αυτά τη δικαίωσή τους. Ο Φαντάρος του Μάνου Στεφανάκη και ο Έλληνας με τη Φουστανέλα του Δημήτρη Μαγγίνα δίνουν υπόσταση στις χαμένες πατρίδες, τους άγνωστους στρατιώτες, τους προδομένους επαναστάτες, σε όλα τα εξαφανισμένα πρόσωπα, που έπεσαν θύματα των κοινωνιών που διαμορφώθηκαν στο πλαίσιο του κράτους-έθνους. Κοινή η μοίρα όσων αντιστέκονται, στα κράτη που η εθνικότητα είναι ουσιώδης και «δολοφονεί» οποιονδήποτε θεωρεί εχθρό του πολιτικού καθεστώτος, μαζί με όλες τις εκδοχές της ιστορίας που δεν κατόρθωσαν να καταγραφούν από την ιστορική μνήμη, επειδή οι εθνικισμοί δεν το επέτρεψαν. Εξίσου συνεπείς και οι δύο, στο ρόλο του αφηγητή, τον οποίο ερμήνευσαν από κοινού οι ηθοποιοί της παράστασης, ακροβατώντας διαρκώς ανάμεσα στο ατομικό και το συλλογικό, το χθες και το σήμερα, την Ανατολή και τη Δύση. Αυτές όμως που αποθεώνονται στη συγκεκριμένη παράσταση είναι οι γυναίκες και ειδικότερα όσες κατάφεραν να σταθούν στα πόδια τους κόντρα στις αντιξοότητες, ξε-σηκώνοντας κι όσες κάθονταν μέχρι τότε σεμνά και ταπεινά δίπλα στους κυριάρχους αρσενικούς. Πρώτη και καλύτερη η ίδια η Μαρίκα Νίνου, που όρθωσε το ανάστημά της, -στην κυριολεξία!- ερμηνεύοντας με πάθος τα τραγούδια της, διεκδικώντας τα δικαιώματά της και επιβάλλοντας την πρώτη γυναίκα οργανοπαίκτρια ρεμπέτικου μουσικού σχήματος, Ευαγγελία Μαργαρώνη. Απολαύσαμε την μαρτυρία της μέσα από την αισθαντική ερμηνεία της Αυγερινής Γάτση που έπαιξε ζωντανά πιάνο και ακορντεόν, τραγούδησε με την αιθέρια φωνή της αγαπημένα τραγούδια και μοιράστηκε μαζί μας την δική της εκδοχή της Μαρίκας Νίνου. Η ταλαντούχα Αυγερινή Γάτση Συγκλονιστική η μαρτυρία της μαυροντυμένης Ελληνίδας, που βρήκε την ιδανική ενσάρκωση της στο πρόσωπο, τη φωνή και τη σκηνική αξιοπρέπεια της Ευγενίας Αποστόλου, μίας σπουδαίας ηθοποιού, που εδώ και χρόνια εξελίσσει ήσυχα και χωρίς τυμπανοκρουσίες το έμφυτο υποκριτικό ταλέντο της. Στην προκειμένη περίπτωση χρήζει ειδικής μνείας όχι μόνο γιατί ενσάρκωσε τις απανταχού γυναίκες που δυνητικά θρηνούν τους νεκρούς τους, αποτελώντας μαζί με τα παιδιά «παράπλευρες απώλειες» κάθε πολεμικής σύρραξης, αλλά και για τη μοναδική αποτύπωση της εμβληματικής Σωτηρίας Μπέλλου. Μίας πραγματικής αγωνίστριας που δεν δίστασε ποτέ να υπερασπιστεί τα πιστεύω της, πληρώνοντας το ανάλογο τίμημα και «ξεμπροστιάζοντας» όσους στάθηκαν κατώτεροι των περιστάσεων. Στη συνταρακτική ερμηνεία της Ευγενίας Αποστόλου συναντιούνται αρχετυπικά όλες οι γυναίκες Καταλυτική, καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, η παρουσία της αέρινης Χριστίνας Σουγιουλτζή (η ίδια υπογράφει και τις υποδειγματικές χορογραφίες). Ο ρόλος της δεν περιορίστηκε μόνο στα απαιτητικά και υψηλής ακρίβειας ακροβατικά, αφού η αλληλεπίδρασή της με τους υπόλοιπους ήρωες της παράστασης ήταν κάτι παραπάνω από καθοριστική. Σαν απόκοσμη σκιά που πλανάται πάνω από τα γήινα, ενσάρκωσε αυτό το ίδιο το «άστρο» της Μαρίκας Νίνου, που συνεχίζει να λάμπει ανέπαφο από τη φθορά του χρόνου, φωτίζοντας τον δρόμο στις νεότερες ερμηνεύτριες. Οι ρεμπέτες Στράτος Γκρίντζαλης και Μπάμπης Παπαδημητρίου, έπαιξαν ζωντανά και αριστοτεχνικά μπουζούκι, κιθάρα και μπαγλαμά, συμπληρώνοντας ιδανικά την επί σκηνής ρεμπέτικη κομπανία και συμμετέχοντας με τον δικό τους μελωδικό τρόπο στη σκηνική δράση. Στα εντυπωσιακά σκηνικά και κοστούμια της Λουκίας Χουλιάρα (την κατασκευή των σκηνικών υπογράφει ο Νίκος Δεντάκης), αντικατοπτρίζονται όλοι οι σταθμοί της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας. Μέσα στο λειτουργικό και διαρκώς εναλλασσόμενο σκηνικό περιβάλλον που μοιάζει με το καράβι πάνω στο οποίο γεννήθηκε η Μαρίκα Νίνου, άνθρωποι, εποχές, λαοί και κουλτούρες μετατοπίζονται συνεχώς, αλλάζοντας τον παγκόσμιο χάρτη. Οι φωτισμοί του Τάσου Παλαιορούτα, ακολουθούν τη ροή αυτής της καταιγιστικής αφήγησης, αποκλιμακώνοντας εντάσεις και κορυφώνοντας τη συγκίνηση. Αξιοποιώντας κάθε σπιθαμή της ατμοσφαιρικής σκηνής του Θεάτρου Τέχνης, οι συντελεστές της παράστασης μας συνεπήραν, προσφέροντας στο κοινό μία σπάνια θεατρική εμπειρία. από αυτές που τέρπουν την ψυχή και μας ταξιδεύουν πίσω στο χρόνο, σε μια αλλιώτικη ιστορική αναδρομή, γεμάτη ποιητικότητα και εξομολογητική διάθεση. Τότε που τα τραγούδια «γραμμοφωνούνταν» και οι άνθρωποι γλεντούσαν με ό,τι είχαν – ακόμα κι αν δεν είχαν τίποτα - τότε που οι καλλιτέχνες είχαν άστρο και δεν ήταν διάττοντες αστέρες, τότε που η ελπίδα και η αλληλεγγύη ήταν κάτι παραπάνω από ένα hashtag στα σόσιαλ μίντια. Μη χάσετε αυτήν την παράσταση που μέσα από την ιστορία του ρεμπέτικου και των ανθρώπων του, γιορτάζει το μυστήριο της ανθρώπινης ύπαρξης, σε όλο το μεγαλείο και την παρακμή της. ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Δραματουργία- Σκηνοθεσία: Μαριάννα Κάλμπαρη Συνεργάτης στη Δραματουργία-Σκηνοθεσία: Γιάννος Περλέγκας Πρωτότυπα κείμενα: Μαριάννα Κάλμπαρη Μουσική Επιμέλεια: Γιάννος Περλέγκας Σκηνικά – Κοστούμια: Λουκία Χουλιάρα Χορογραφία: Χριστίνα Σουγιουλτζή Σχεδιασμός φωτισμών: Τάσος Παλαιορούτας Μουσική Διδασκαλία: Αυγερινή Γάτση, Στράτος Γκρίντζαλης Ενορχήστρωση: Αυγερινή Γάτση, Στράτος Γκρίντζαλης, Γιάννος Περλέγκας, Μπάμπης Παπαδημητρίου Βοηθοί Σκηνοθέτη: Πίνα Κούλογλου, Μαριλένα Μόσχου Εκτέλεση Παραγωγής: Μαριλένα Μόσχου Βοηθός Σκηνογράφου-ενδυματολόγου: Τζίνα Ηλιοπούλου Κατασκευή κοστουμιών: Σάλι Αλάραμπι, Ευαγγελία Τσιούνη Σχεδιασμός κομμώσεων: Θωμάς Γαλαζούλας Κατασκευή σκηνικού: Νίκος Δεντάκης Φωτογραφίες: Alex Kat Video-trailer: Μιχαήλ Μαυρομούστακος Με την υποστήριξη του Onassis Culture Παίζουν (αλφαβητικά): Ευγενία Αποστόλου, Βερόνικα Δαβάκη, Δημήτρης Μαγγίνας, Γιάννος Περλέγκας, Μάνος Στεφανάκης Μουσικοί επί σκηνής: Αυγερινή Γάτση (πιάνο, ακορντεόν) Στράτος Γκρίντζαλης (μπουζούκι, μπαγλαμάς, κιθάρα, καζού) Μπάμπης Παπαδημητρίου (κιθάρα, μπουζούκι, μπαγλαμάς) Γιάννος Περλέγκας (κιθάρα, πιάνο, μπουζούκι, μπαγλαμάς) Χορός-ακροβασία: Χριστίνα Σουγιουλτζή Θέατρο Τέχνης-Φρυνίχου 14, Πλάκα. Παραστάσεις: Τετάρτη και Κυριακή, απογευματινή στις 7μ.μ. Πέμπτη, βραδινή στις 9μ.μ. Παρασκευή και Σάββατο, βραδινή στις 8μ.μ. Ηλεκτρονική αγορά εισιτηρίων: Τηλεφωνικές κρατήσεις-πληροφορίες: πρωΐ: Δευτέρα-Παρασκευή (10-1μμ) :210-3228706 απόγευμα: Δευτέρα-Κυριακή (5-10μμ): 2103222464 Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος 18 ευρώ, μειωμένο 14 ευρώ, ατέλεια 5 ευρώ Κάθε Τετάρτη γενική είσοδος 14 ευρώ
0 Comments
Leave a Reply. |
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
March 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
csmediagr0@gmail.com
theathinaiart@gmail.com
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος