της Λίλας Παπαπάσχου Φεστιβάλ Αθηνών συνέχεια, με την Πειραιώς 260 να μονοπωλεί το ενδιαφέρον του αθηναϊκού κοινού, παρουσιάζοντας μία σειρά από ετερόκλητες παραστάσεις, οι οποίες απευθύνονται στους θεατές μέσα από το διερευνητικό πρίσμα της ίδιας της αφηγηματικής φόρμας του θεάτρου, που στην εποχή μας καλείται να επιτελέσει περισσότερο από ποτέ τον κοινωνικό του ρόλο. Στο πλαίσιο της στρατευμένης τέχνης – με ένα πολύ σύγχρονο, σουρεαλιστικό twist - το «Κόντρα στην ελευθερία» του καταλανού Εστέβα Σολέρ σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου, έρχεται να μας μιλήσει έξω από τα δόντια, χρησιμοποιώντας μεν τη γλώσσα του θεάτρου του παραλόγου, αλλά μέσα από το φίλτρο ενός νέου σκηνικού λόγου που θυμίζει έντονα in-yer-face-theatre στην πιο εκλεπτυσμένη εκδοχή του, για όλες τις παθογένειες των κοινωνιών του ανεπτυγμένου κόσμου, που έχοντας υποταχθεί στον άκρατο υλισμό, κρύβουν τις διαστροφές τους κάτω από το χαλάκι μίας κατ’ επίφαση κοινωνικοπολιτικής ομαλότητας, με τις ανισότητες, τη φτώχεια, την παιδική κακοποίηση/εκμετάλλευση, τον ρατσισμό και τη βία να σιγοβράζουν κάτω από την comme il faut επιφάνεια μίας επίπλαστης, διαδικτυακής ευδαιμονίας. Το Κόντρα στην ελευθερία είναι το πρώτο έργο της νέας τριλογίας του συγγραφέα με τίτλο Τριλογία της επανάστασης (έχει προηγηθεί η πρώτη τριλογία των Κόντρα του Σολέρ, Κόντρα στην πρόοδο, Κόντρα στον έρωτα, Κόντρα στη δημοκρατία που αποτελούν την Τριλογία της αγανάκτησης και έχει μεταφραστεί σε 16 γλώσσες, διαγράφοντας ήδη μια επιτυχημένη διεθνή πορεία) που περιλαμβάνει επίσης τα έργα Κόντρα στην ισότητα και Κόντρα στην αδελφοσύνη (τις τρεις αρχές της Γαλλικής Επανάστασης του 1789), συμπερασματικά λοιπόν αποτελεί τον κρίκο μιας δραματουργικής αλυσίδας που δεν εξαντλείται στα εννιά μονόπρακτα που παρακολουθήσαμε στον Χώρο Ε της Πειραιώς 260, αλλά αποτελεί μια ολοκληρωμένη καλλιτεχνική πρόταση, που συνδιαλέγεται με το «εδώ και τώρα» της Ευρώπης – και του Κόσμου – με τον συγγραφέα να αντιπαραβάλει το ένδοξο παρελθόν της ως ειρωνική υπενθύμιση και ταυτόχρονα καυστικό σχόλιο στην παρούσα decadence της. "Κόντρα στην Ελευθερία" του Εστέβα Σολέρ, σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Βασίλη Μαυρογεωργίου Η Μαρία Χατζηεμμανουήλ για μία ακόμη φορά κατάφερε να αναδείξει με την καίρια και απόλυτα λειτουργική για τους ηθοποιούς μετάφρασή της, ένα έργο που προσωπικά δεν θα χαρακτήριζα αριστούργημα, αν και στην εποχή μας τέτοιου είδους χαρακτηρισμοί δεν φωτογραφίζουν απαραίτητα την σπουδαιότητα ενός κειμένου, αφού τα μεγέθη αλλάζουν συνεχώς, ενταγμένα στο πλαίσιο μίας νέας και πολλά υποσχόμενης θεατρικής παραγωγής, η αξία της οποίας δεν μπορεί να αποτιμηθεί από τους συγχρόνους της. Δημιουργοί άλλωστε, όπως ο ταλαντούχος και πάντα έτοιμος να ανατρέψει οποιαδήποτε ταμπέλα του έχει «φορεθεί», Βασίλης Μαυρογεωργίου, καταφέρνουν με έναν εντελώς προσωπικό τρόπο να «αφορούν», ανακινώντας σκέψεις και συναισθήματα που φέρνουν αντιμέτωπους τους θεατές με τη δική τους αλήθεια, η οποία πολλές φορές απέχει παρασάγγας από την αντίληψη που έχουν για τον εαυτό τους. Μέσα στον μετά-μοντέρνας αισθητικής, δυστοπικό σκηνικό χώρο, που δημιούργησε η Θάλεια Μέλισσα, ο οποίος υποδηλώνει συμβολικά την ανελευθερία του σύγχρονου ανθρώπου και φορώντας τα κοστούμια της Ιφιγένειας Νταουντάκη που εκφράζουν απόλυτα την κοινωνική τάξη, την ιδιοσυγκρασία, αλλά και την συγκεκριμένη συνθήκη μέσα στην οποία συναντάμε τους ήρωες του έργου, πέντε ικανότατοι ηθοποιοί, με τις κυρίες της ομάδας να ξεχωρίζουν χαρίζοντας στους θεατές αξιομνημόνευτες σκηνές, σκιαγράφησαν με πολύ χιούμορ και σαρκαστική διάθεση το πορτραίτο μίας γηραιάς και κουρασμένης ηπείρου, που εμφανίζεται ανακόλουθη με την ιστορία και τα επιτεύγματα της, κυοφορώντας στα σπλάχνα της τον σπόρο μιας νέας επανάστασης, που θα φέρει το καινούργιο, καλύτερο ή χειρότερο, αυτό μένει να το δούμε… Με τις υπέροχες, βαθιά συν-κινητικές και απόλυτα συνεπείς απέναντι στην ιλουστρασιόν ζοφερότητα του έργου, Κάτια Γέρου και Σύρμω Κεκέ, να σέρνουν αυτόν τον ιδιόμορφο χορό του Ζαλόγγου και τους εξίσου αποτελεσματικούς Νίκο Νίκα, Γιώργο Παπανδρέου και Σεραφείμ Ράδη, να τις ακολουθούν στον γκρεμό των ψευδαισθήσεων του σύγχρονου ανθρώπου, είδαμε χαμογελαστά παγωμένοι να εκτυλίσσονται μπροστά μας σκηνές φρικτά αστείες και ταυτόχρονα διαπεραστικά τραγικές,, όπως ακριβώς κάνουμε όταν καθόμαστε αναπαυτικά στον καναπέ μας, παρακολουθώντας τις ειδήσεις, με πρόσκαιρο αποτροπιασμό. Θέματα που μας καίνε, όπως η προσφυγική κρίση, ο γάμος, ο φεμινισμός, η εμμονή με την εικόνα, η απομάκρυνση του ανθρώπου από το βιβλίο και την αναζήτηση της πραγματικής γνώσης, η παιδεραστία, η αξιακή κρίση που είναι απόρροια της οικονομικής, η διαδικτυακή αυτοκρατορία των post και των like και ο καταναλωτισμός με κάθε κόστος εις βάρος κάθε έννοιας ανθρωπισμού και ευαισθησίας, μπαίνουν στο μικροσκόπιο, κάνοντας τις λέξεις να πονούν, να σοκάρουν, να γίνονται αφορμή για ενδοσκόπηση και αναστοχασμό. Σύρμω Κεκέ και Γιώργος Παπανδρέου σε μια σουρεαλιστική ιλαροτραγωδία για τον ανθρώπινο παραλογισμό Στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, η μουσική ερμηνεύεται ζωντανά από τον Γιώργο Φουντούκο που αποτελεί μαζί με την κιθάρα του, τον έκτο πρωταγωνιστή της παράστασης, επικοινωνώντας με τους ηθοποιούς με έναν εντελώς διαλεκτικό τρόπο, παραμένοντας καθ' όλη τη διάρκεια της παράστασης επί σκηνής, άλλοτε αόρατος και σε κάποιες κομβικές στιγμές, κάνοντας αισθητή την παρουσία του. Το Κόντρα στην ελευθερία μπορεί εύκολα να παρεξηγηθεί ως μία επιφανειακή παράσταση, που ασχολείται με πιασάρικα θέματα προς χάριν εντυπώσεων και πρόκλησης εύκολης συγκίνησης στο θεατρόφιλου και ευαισθητοποιημένο σε παρόμοια ζητήματα κοινού της Πειραιώς 260, αλλά κάτω από το φαινομενικά ξεκάθαρο δραματουργικό του περίβλημα, κρύβεται μία μεστή και ακλόνητη αλήθεια, που βάζει στο στόχαστρο χωρίς μισόλογα και ποιητική αβρότητα την αδράνεια και την απραγία του σύγχρονου ανθρώπου, που πλέον υποκρίνεται ότι σοκάρεται, περιμένοντας να εμφανιστεί στο timeline του η επόμενη αποτρόπαιη είδηση, για να χορτάσει τη δίψα του για φρέσκο αίμα, έτσι όπως αυτή συντηρείται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης, εκφράζοντας τον συσσωρευμένο θυμό και την καταπιεσμένη οργή του, με τρολαρίσματα και αφοριστικά ποσταρίσματα. Η σύγχρονη διαπόμπευση γίνεται on line και τίποτα δεν παραμένει κρυφό και ιδιωτικό στον αιώνα που το merketing και οι επικοινωνιολόγοι καθορίζουν τι θα φάμε, τι θα ψωνίσουμε, ποιον θα ψηφίσουμε, πως θα ζήσουμε. Πόσες αντιφάσεις κρύβονται σε μία λέξη....ελευθερία...Ποιος είναι πραγματικά ελεύθερος και εν τέλει που τελειώνει η δική μου και που αρχίζει η δική σου ελευθερία; Σε έναν κόσμο που αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς επαναπροσδιορίζοντας συνεχώς την ίδια την αξία της ανθρώπινης ζωής., ποιος έχει δίκιο και ποιος άδικο; Είναι εφικτό να είμαστε όλοι ελεύθεροι ή έστω να παραμείνουμε ανθρώπινοι; Ο Εστέβο Σολέρ και ο Βασίλης Μαυρογεωργίου μας λένε με τον δικό τους ιδιόμορφο τρόπο πως γίνεται, παίρνοντας αγκαλιά τους "νεκρούς" μας και συνεχίζοντας να ελπίζουμε... Σήμερα στις 18.00 το Κόντρα στην Ελευθερία στήνει τα "χαρακώματα" του για τελευταία φορά στο Χώρο Ε της Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών., απαντώντας στο παράλογο αυτού του κόσμου με το ακόμα πιο παράλογο ή και απόλυτα λογικό. Ποιος μπορεί να ξέρει με βεβαιότητα; Κανείς.... Οι Σεραφείμ Ράδης, Κάτια Γέρου και Νίκος Νίκας αναρωτιούνται τι υπάρχει μετά το 6...μα το 7 φυσικά...τι όχι; Βασίλης Μαυρογεωργίου Κόντρα στην ελευθερία του Εστέβα Σολέρ Με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους Προσοχή: Δεν θα υπάρχουν υπέρτιτλοι στην απογευματινή (18:00) παράσταση στις 5 Ιουλίου για τεχνικούς λόγους. Κείμενο: Εστέβα Σολέρ Μετάφραση: Μαρία Χατζηεμμανουήλ Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου Σκηνικά: Θάλεια Μέλισσα Κοστούμια: Ιφιγένεια Νταουντάκη Φωτισμού: Στέλλα Κάλτσου Μουσική: Γιώργος Φουντούκος Χορογραφία: Πάρης Μαντόπουλος Διεύθυνση παραγωγής: Σεραφείμ Ράδης Βοηθός σκηνοθέτη: Καλή Βοϊκλή Παίζουν: Κάτια Γέρου, Γιώργος Παπανδρέου, Νίκος Νίκας, Σεραφείμ Ράδης, Σύρμω Κεκέ Διάρκεια 90' Πειραιώς 260 (Ε)
Comments are closed.
|
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
July 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
[email protected]
[email protected]
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος