γράφει η Λίλα Παπαπάσχου Πρώτος μήνας του 2022 και….τα μυαλά στα κάγκελα! Συγχωρήστε μου την κάπως αδόκιμη εισαγωγή, αλλά έχω την αίσθηση πως ολοένα και περισσότερο απομακρυνόμαστε από κάθε έννοια ορθολογικής σκέψης και αυτοσυγκράτησης, κατακυριευμένοι από τον φόβο ή μάλλον από τον πανικό, που εξαπλώνεται πιο ραγδαία και από αυτήν την ίδια την πανδημία. Κι αυτή είναι νομίζω η λέξη κλειδί, ο πανικός, για να κατανοήσει κανείς τον υποχόνδριο ήρωα του Μολιέρου, τον αρρωστοφοβικό Αργκάν, που διαρκώς τρέμει πως θα νοσήσει και ως εκ τούτου θα πεθάνει κι αυτό είναι αναμφίβολα η μεγαλύτερη και πιο σοβαρή ασθένειά του, η οποία μεταξύ μας δεν είναι διόλου…φανταστική. Η πολυδύναμη ομάδα Gaff, με τη Σοφία Καραγιάννη να υπογράφει άλλη μία αξιοσημείωτη σκηνοθεσία και ένα σύνολο ταλαντούχων ηθοποιών, με προεξέχοντα τον Ιωσήφ Ιωσηφίδη, αλλά και την ίδια σε ρόλο-καταλύτη, βγάζει φέτος τον Μολιέρο από τις «ναφθαλίνες» των κλασικών ανεβασμάτων του (το έργο του σπουδαίου κωμωδιογράφου είναι ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ελλάδα) και τον «προσγειώνει» στο δικό μας σήμερα, που βρίθει ιών, μεταλλάξεων, τηλε-ειδημόνων, εμβολίων και…«κρουσμάτων», παρουσιάζοντας μία πλούσια σε χρώματα, εικόνες και σκηνικές ανατροπές μουσικοχορευτική παράσταση, με πολύ χιούμορ και ανανεωτική διάθεση. Γραμμένο το 1673, το τελευταίο έργο του Γάλλου κωμωδιογράφου (αυτό το «κύκνειο άσμα» κατάντησε πολύ κλισέ) έμελλε να είναι και η τελευταία εμφάνισή του στο θέατρο, αφού κατά τη διάρκεια της παράστασης κατέρρευσε στην σκηνή και λίγο αργότερα πέθανε (με βάση πάντα τας γραφάς), γεγονός που προσδίδει στο έργο ένα επιπλέον ιστορικό ενδιαφέρον, ταυτίζοντάς το με το «τέλος» ενός από τους κορυφαίους συγγραφείς της παγκόσμιας δραματουργίας, που ταλαιπωρήθηκε και ο ίδιος από τους γιατρούς της εποχής του. "Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής" του Μολιέρου μέσα από την ανατρεπτική ματιά της ομάδας GAFF Είναι όμως τόσο παρανοϊκός ο ήρωας του Μολιέρου; Και ποιοι είναι όλοι αυτοί που τον περιτριγυρίζουν σαν όρνεα, καλλιεργώντας του την πεποίθηση, ότι όντως πάσχει από κάτι αόριστο μεν και συνεχώς μεταβαλλόμενο, πάντως αναμφισβήτητα εξαιρετικά απειλητικό για την υγεία του; Σίγουρα είναι πολλοί και ο καθένας από αυτούς έχει και διαφορετική σκοπιμότητα, με κοινό χαρακτηριστικό όλων την οικονομική εκμετάλλευση του εύπορου αυτού ανθρώπου που θα έκανε τα πάντα για την προάσπιση της υγείας του, ακόμα και να παντρέψει την κόρη του με κάποιον που δεν αγαπάει, προκειμένου να εξασφαλίσει ο ίδιος δωρεάν ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Πολύ σοφά η Σοφία Καραγιάννη (συνυπογράφοντας με τον Ι. Ιωσηφίδη την απόδοση – δραματουργική επεξεργασία του κειμένου) επέλεξε να διαχειριστεί την κλασική αυτή κωμωδία με εντελώς σύγχρονους όρους, μεταφέροντας επί της ουσίας τη δράση στη δική μας «αποστειρωμένη» καθημερινότητα, χωρίς ωστόσο να προδώσει την ουσία του άκρως επίκαιρου κειμένου, που αναδεικνύει μεταξύ άλλων τον εγωκεντρισμό της εξουσίας, την κοινωνική υποκρισία, την πατριαρχική καταπίεση, τον φόβο του θανάτου και τον ανθρώπινο ναρκισσισμό που τρέφεται από την κολακεία, καθιστώντας τον Αργκάν – και κάθε Αργκάν - ευάλωτο απέναντι στον κάθε επιτήδειο. Με κεντρικό άξονα τον χαρακτήρα του πλούσιου αστού, που ενώ φαινομενικά τα έχει όλα, δεν μπορεί να απολαύσει τίποτα, η έμπειρη δημιουργός φτιάχνει ένα ενδιαφέρον ηθογραφικό μωσαϊκό κωμικο-τραγικών χαρακτήρων και ακολουθώντας την αφηγηματική ροή του έργου, αφαιρεί σταδιακά τις μάσκες της υποκρισίας και αποκαλύπτει τις πραγματικές προθέσεις των ηρώων, των οποίων ακόμα και τα ονόματα (εκτός από αυτό του κεντρικού ήρωα, αν και το Αρντάν θα ήταν ότι πρέπει για την περίσταση) έχουν παραλλαχθεί για να εναρμονιστούν με το «νοσηρό» κλίμα που επιβάλει η καυστικότατη αυτή φάρσα (όσο λιγότερα σας αποκαλύψουμε για αυτά τόσο περισσότερο θα γελάσετε στο άκουσμά τους). Στην «αυλή» του «άρχοντα» Αργκάν συνωστίζονται άπιστες σύζυγοι, κομπογιαννίτες γιατροί, γιαλατζί συμβολαιογράφοι, γκουρού του well being και λοιποί καιροσκόποι, προσπαθώντας να μην χάσουν από «πελάτη» τον αφελή και εύπιστο ήρωα, που «τυφλωμένος» από τις δικές του ανάγκες, αγνοεί τα θέλω όσων τον αγαπούν και τον νοιάζονται πραγματικά, επενδύοντας συναισθηματικά σε αυτούς που μαζί με κάθε λογής φαρμακευτικά σκευάσματα του πουλούν και φθηνά αισθήματα. Ανάμεσα στους τελευταίους η σαγηνευτική και «σατανική» δεύτερη σύζυγός του, την οποία ερμήνευσε με το απαιτούμενο θράσος, μπρίο και…σεξαπίλ η Κορίνα Θεοδωρίδου, ο γυρολόγος-γιατρός, ο μελλοντικός συμπέθερος-τρελός επιστήμονας, αλλά και ο προσωπικός γιατρός-δυνάστης του Αργκάν, που ενσαρκώθηκαν από τον πειστικότατο και στους τρεις ρόλους Κωνσταντίνο Πασσά, διάφοροι νεαροί που διεκδικούν την καρδιά της κόρης του, βρίσκοντας την ιδανική ενσάρκωσή τους στην απολαυστική και γεμάτη «μεταμορφώσεις» ερμηνεία του πολλά υποσχόμενου Κωνσταντίνου Παράση, καθώς κι άλλοι περίεργοι τύποι όπως ας πούμε ένας μυστήριος συμβολαιογράφος, τον οποίο απέδωσε ως καρικατούρα ο Αλέξανδρος Τούντας. Στην αντίπερα όχθη, αυτών που ενδιαφέρονται πραγματικά για τον εκκεντρικό και ανυπόφορα απαιτητικό, αλλά καλόκαρδο Αργκάν, η ζωηρή και γεμάτη ενέργεια μεγαλύτερη κόρη του, που ερμήνευσε μοναδικά η πολυτάλαντη Γεωργία Κυριαζή (εντυπωσιακή ερμηνευτική και κινητική άνεση, φρεσκάδα και εκφραστικότητα), ο αδελφός του και υπέρμαχος του διαλογισμού, ρόλος στον οποίο ξεχώρισε ο Αλέξανδρος Τούντας και φυσικά η γλωσσοκοπάνα, πολυμήχανη και πιστή υπηρέτρια του Αργκάν, στην οποία έδωσε ξεχωριστή σκηνική υπόσταση η Σοφία Καραγιάννη. Γρήγοροι ρυθμοί, απολαυστικές ερμηνείες, καθαρόαιμη κωμωδία Ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις, αφού η κωμωδία μοιάζει να είναι ο φυσικός του χώρος – όπως συμβαίνει με όλους τους κορυφαίους του είδους – καταφέρνοντας πάντα να κάνει συμπαθή τον ήρωα που υποδύεται. Με το σπάνιο υποκριτικό ταλέντο του (το οποίο δεν περιορίζεται στην κωμωδία), μας έκανε να αισθανθούμε τον Αργκάν σαν μία προέκταση του πιο μύχιου και σκοτεινού εαυτού μας, εκεί που μοιάζουν όλα δύσκολα και απειλητικά και που ειδικά στις μέρες μας βρισκόμαστε συχνά, εγκλωβισμένοι και ανήμποροι να αντιδράσουμε σε όλη αυτήν την «τοξικότητα» που μας κατακλύζει, όπως ακριβώς κι ο ήρωας που υποδύεται, δέσμιοι της ανασφάλειας και της αναβλητικότητάς μας. Ο έμπειρος ηθοποιός, δίνοντας τον ρυθμό και στους υπόλοιπους ηθοποιούς της παράστασης και μακριά από κάθε έννοια βεντετισμού, λειτούργησε υπέρ του συνόλου, αξιοποιώντας κάθε μικρή ή μεγαλύτερη σκηνή και προσφέροντας την ευκαιρία στους συμπρωταγωνιστές του να αναδείξουν τις ερμηνευτικές τους ποιότητες. Ο Ιωσήφ Ιωσηφίδης σε μία ακόμα ολοκληρωμένη ερμηνεία Απόλυτα σουρεαλιστικό, αλλά και εντελώς γνώριμο το «οικιακό» σκηνικό που δημιούργησε με γκροτέσκα διάθεση η Γεωργία Μπούρδα, αξιοποιώντας διάφορα ευτελή αντικείμενα και ντύνοντας τους ηθοποιούς με ευρηματικότητα και φανταχτερά χρώματα. Ο ταλαντούχος και πάντα καίριος Μάνος Αντωνιάδης ενισχύει σημαντικά με τη μουσική του, τους ούτως ή άλλως γρήγορους ρυθμούς της παράστασης, αλλά και την καλοδουλεμένη κίνηση της Κατερίνας Γεβετζή, που ασχολήθηκε ουσιαστικά με τους ηθοποιούς, καθώς πρόκειται για μία ιδιαίτερα απαιτητική κινησιολογικά παράσταση, με πολλές χορογραφίες και γλαφυρότητα στην απεικόνιση των χαρακτήρων. Οι φωτισμοί του Νίκου Βλασόπουλου, αν και κάπως υποτονικοί σε κάποιες σκηνές που ενδεχομένως θα μπορούσαν να αποδοθούν με μεγαλύτερη φωτιστική ένταση, έδωσαν αυτήν την αίσθηση του οικείου, ενισχύοντας την ατμόσφαιρα του εσωτερικού ενός σπιτιού, που εν καιρώ πανδημίας έχει γίνει ο πιο δημοφιλής προορισμός…. Η ομάδα Gaff κατάφερε να εκ-μοντερνίσει την κλασική κωμωδία του Μολιέρου χωρίς να την εκ-χυδαΐσει προσφέροντας στο κοινό μία παράσταση που «διασκεδάζει» τους φόβους μας, σε μία πολύ δύσκολη χρονική συγκυρία, όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά για ολόκληρο τον πλανήτη. Ο Αργκάν φοράει τη «μάσκα» του και καταβυθίζεται στον μαγικό κόσμο της επίπλαστης ευτυχίας των διαφημίσεων για να βρει παρηγοριά στα άλγη του (μεγάλο ατού της παράστασης το σκηνοθετικό εύρημα των live διαφημιστικών σποτ που φροντίζουν να παραμένουμε καταναλωτικοί, στο πρότυπο της αυθεντικής εκδοχής του έργου που περιελάμβανε χορευτικά νούμερα και μουσικά ιντερλούδια που συνέθεσε ο Γάλλος συνθέτης Μαρκ-Αντουάν Σαρπαντιέ), διαπιστώνοντας πως και εκεί πλέον η αρρώστια... κυριαρχεί. Εμείς δεν μπορούμε παρά να ταυτιστούμε μαζί του, ελπίζοντας πως η αληθινή αγάπη, οι ουσιαστικές διαπροσωπικές σχέσεις και όσα μας δίνουν χαρά – σίγουρα το θέατρο ανήκει σε αυτά – να «γιατρέψουν» τουλάχιστον τις ψυχές μας, γιατί αν αυτές τα καταφέρουν, τότε ίσως αντέξουν και τα σώματά μας. Όσο πιο γεμάτη είναι η ψυχή μας, τόσο πιο ανθεκτικοί είμαστε απέναντι σε οποιονδήποτε «ιό»….κυριολεκτικό και μεταφορικό. «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής» της ομάδας Gaff δεν κρύβει καθόλου τις προθέσεις του, που δεν είναι άλλες από το να μας προσφέρει μία διέξοδο γέλιου, ανεμελιάς και απενοχοποιημένης διασκέδασης…. Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41 (σταθμός μετρό Κεραμεικός) Τηλ. 210 3455020 «Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ» ΤΟΥ ΜΟΛΙΕΡΟΥ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ Σκηνοθεσία:Σοφία Καραγιάννη Απόδοση – Δραματουργική επεξεργασία: Σοφία Καραγιάννη, Ιωσήφ Ιωσηφίδης Σκηνικά-Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα Μουσική: Μάνος Αντωνιάδης Στίχοι τραγουδιών: Ο Θίασος Επιμέλεια κίνησης: Κατερίνα Γεβετζή Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος Βοηθός σκηνοθέτης: Κωνσταντίνος Πασσάς Φωτογραφίες: Χριστίνα Φυλακτοπούλου Trailer: Στέφανος Κοσμίδης Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη Παραγωγή:GAFF Ερμηνεία: Ιωσήφ Ιωσηφίδης, Σοφία Καραγιάννη, Κωνσταντίνος Πασσάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κορίνα Θεοδωρίδου, Κωνσταντίνος Παράσης, Γεωργία Κυριαζή Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Πληροφορίες Παράστασης Παραστάσεις: Από Σάββατο 1η Ιανουαρίου έως Κυριακή 23 Ιανουαρίου Ημέρες & ώρες παραστάσεων Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 9.15 Τιμές εισιτηρίων Γενική Είσοδος: 12€ Μειωμένο: 10€ Ατέλειες: 5€ Διάρκεια παράστασης 80 λεπτά Προπώληση εισιτηρίων Viva.gr: https://www.viva.gr/tickets/festival/theater/o-kata-fantasian-asthenis/#organizer
0 Comments
Leave a Reply. |
ΧΟΡΗΓΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ This section will not be visible in live published website. Below are your current settings: Current Number Of Columns are = 2 Expand Posts Area = Gap/Space Between Posts = 10px Blog Post Style = card Use of custom card colors instead of default colors = Blog Post Card Background Color = current color Blog Post Card Shadow Color = current color Blog Post Card Border Color = current color Publish the website and visit your blog page to see the results Archives
March 2024
|
Αλκίφρονος 3 - Κάτω Πετράλωνα
Αθήνα Τ.Κ. : 11835
csmediagr0@gmail.com
theathinaiart@gmail.com
www.theathinaiart.com
Όροι χρήσης: Με βάση το Ν. 2121/93 περί μη αναδημοσιεύσιμου μέρους ή όλου του κειμένου
χωρίς άδεια του υπογράφοντος